تاریخ انتشار: شنبه 21 دی 1392
تغییر رفتار فکری مکمل درمان دارویی می شود
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد

  تغییر رفتار فکری مکمل درمان دارویی می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دیگر درمان تنها بر اساس دارو نیست بلکه تغییر رفتار فکری و نگرش فرد و فرهنگ او برای کنترل بیماری در طولانی مدت بسیارمهم است.
امتیاز: Article Rating
دکتر محسن نصیری توسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در گفت و گو با" بنیان " در مورد مقایسه جایگاه آموزش بیمار در ایران و جهان گفت: کشورهای دیگر از مدت ها قبل به اهمیت آموزش بیمار پی بردند.زیرا موج بیماری های مزمن در آن جوامع زودتر روی داده است و آن ها زودتر به سمت راه حل مساله که آموزش بیمار است رفتند.اما ما هم پا به پای آن ها جلو میرویم.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، با تاکید بر اینکه آموزش با توجه به موضوع بیماری فرق می کند گفت: برای مثال یکی از شایع ترین بیماری ها سندرم روده تحریک پذیر است که با آموزش ارتباط دارد و بیمار باید بیماری اش را بشناسد و وضیعت سلامتی و بهبودش را متوجه شود.در بیماری های کبد بیماری کبد چرب است که دقیقا یک بیماری فرهنگی و فکری است.باید فکر ما در مورد نحوه غذا خوردن، اهمیت ورزش و... تغییر کند تا این بیماری را کنترل کنیم.بنابراین برای درمان بیماری ها باید فکر، آگاهی و شناخت تغییر داده شود.
وی با تاکید بر اینکه  امروزه بیماری های مزمن از بیماری های حاد شایع تر شده  و تعداد بیماری های مزمن نسبت به بیماری های حاد درجامعه بشری بیشتر شده است توضیح داد: بیماری های حاد بیماری هایی هستند که یک شروع و پایان مشخصی دارند و بالاخره بیماری تمام می شود و فرد به وضعیت عادی برمیگردد.اما تحولی که در دهه های اخیر ایجاد شده این است که بیماری های حاد تقریبا ریشه کن شده اند و جای آن ها را بیماری های مزمن گرفته است.بیماری های مزمن بیماری هایی هستند که شروع مشخصی دارند اما پایان مشخصی ندارند و فرد به صورت طولانی و در چند دهه مبتلا به این بیماری است.
وی افزود: از طرفی تنوع درمان ها و هزینه های درمانی بالا رفته است. بنابراین برای بهره وری بهتر و کسب سلامت بالا تر محور اصلی موفقیت، آموزش است.آموزش بیمار برای فرد بیمار، درمان گر، سیستم اقتصادی و بهداشتی جامعه بسیار مهم است.همه متوجه شده اند اگر بخواهند به موفقیت بهتری نائل شوند باید اطلاعات، دانش و آگاهی و آموزش تقویت شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با شاره به اینکه آموزش بیمار در کلیه رشته ها بسیار مهم شده است افزود: همه ارائه کنندگان درمانی به این نکته رسیده اند به همین دلیل بحث آموزش بیمار روز به روز گسترده تر می شود.در همه حوزه ها در کنار فعالیت های درمانی، فعالیت های آموزشی هم انجام می شود.همه سطوح به اهمیت آموزش پی بردند و بنابراین بحث آموزش بیمار در همه سطوح، سایت های الکترونیکی و کنگره ها شایع شده است.از طرفی بیماران هم خواهان این آموزش هستند.
وی ادامه داد: زیرا هر بخش برای بهبود کار خود، برای مثال  بیمار از دید خودش،  پزشک از دید خودش و دولت از دید خود به آموزش نیاز دارد.بنابراین باید با راهکارهای دقیق بحث آموزش به بیمار را توصیه دهیم.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه