تاریخ انتشار: یکشنبه 06 بهمن 1392
سلول درمانی بیماران دیابتی دردانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر باقر لاریجانی خبر داد:

  سلول درمانی بیماران دیابتی دردانشگاه علوم پزشکی تهران

استاد دانشگاه تهران گفت: آخرین فعالیتی که در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام آن هستیم، استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماران دیابتی است که دو الی سه پروژه در این زمینه انجام داده ایم.
امتیاز: Article Rating

دکتر لاریجانی، استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با "بنیان" اظهار داشت:سلول های بنیادی برای درمان بیماران دیابتی از دو منبع مغز استخوان بیمار و منبع سلول بنیادی جنینی به دست می آیند و در کلینیک فعالیت های زیادی در این زمینه در حال انجام است.
وی افزود: برخی از این مطالعات به سه سال قبل بر می گردد و در حال حاضر در مرحله بالین است.
دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ایران در زمینه سلول های بنیادی جزء کشورهای پیشتاز در منطقه است افزود: ایران بعد از ترکیه بالاترین رتبه را در زمینه سلول های بنیادی در منطقه دارد. در طی سال گذشته 23 مقاله نتایج کارآزمای بالینی از 33 مقاله در ایران منتشر شده است.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانش سلول های بنیادی یک دانش نسبتا جدید است و چالش های زیادی را از لحاظ علمی ، مسائل اجتماعی و... دارد افزود: امیدواریم این چالش ها به تدریج حل شود. خوشبختانه در کشور و در طی چند سال گذشته حدود 33 کارآزمای بالینی در زمینه سلول درمانی و استفاده از این سلول ها در درمان بیماری های مختلف مانند کبد، مفصل و.. انجام شده است و در بسیاری از زمینه ها  مقالات مختلفی هم  منتشر شده است.
دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مخصوصا بخش خون این دانشگاه نقش پیشتاز در تحقیقات سلول های بنیادی و پیوند مغز استخوان دارد گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران سال های زیادی است که در این زمینه فعالیت می کند.تا کنون چندین هزار پیوند مغز استخوان در این مرکز انجام شده است.همچنین در قسمت های مختلف این دانشگاه از جمله مرکز خون، مرکز گوارش، مرکز پژوهشگاه غدد و مرکز قلب مطالعات زیادی در زمینه سلول درمانی انجام می شود.
وی با بیان اینکه امروزه برای درمان بیماری های متعددی از سلول درمانی استفاده می شود توضیح داد: درصدی از بیماران می توانند از سلول درمانی نتیجه موفقیت آمیز بگیرند اما در بعضی موارد بیماری بعد از یک دوره سلول درمانی باز خواهد گشت.
دکتر لاریجانی افزود: مطالعات بزرگ دنیا نشان می دهد که بیماری در بسیاری از بیمارانی که در وهله اول از سلول درمانی نتیجه موفقیت آمیز گرفته اند بعد از یک مدت بازگشته است.اما چنانچه سلول درمانی موفقیت آمیز باشد دوباره می توان برای درمان بیمار از آن استفاده کرد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه