تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 بهمن 1392
بحران کمبود کیت تشخیص HLA جان بیماران سرطانی را به مخاطره انداخته است
بیماران سرطانی را دریابیم

  بحران کمبود کیت تشخیص HLA جان بیماران سرطانی را به مخاطره انداخته است

فوق تخصص خون و سرطان کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:متاسفانه کیت تشخیص HLA به قدر کافی نداریم که همین امر مشکلات فراوانی را برای پیوند سلول های بنیادی به بیماران سرطانی نیازمند پیوند به وجود آورده است.
امتیاز: Article Rating

دکتر امیر علی حمیدیه، فوق تخصص خون و سرطان کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با "بنیان" بیان کرد: برای پیوند سلول واردات و صادرات سلول انجام می دهیم.در واقع هم سلول از کشورهای دیگر وارد می کنیم و هم به خارج از کشور صادر می کنیم.این امر به سادگی به دست نیامده است. بانك اهدا كنندگان سلول هاي بنيادي ايران نخستين بانك در منطقه شرق مديترانه و خاور ميانه است.
وی افزود: همچنین بانک خون بند ناف عمومی بیمارستان شریعتی هم اولین بانک بند ناف عمومی کشور است که در مجمع جهانی پیوند خون بندناف عضو شده است.
 دکتر حمیدیه با اشاره به اینکه از هر دو بانک خون بندناف و  بانک اهدای سلول های بنیادی از خون محیطی (بانک HLA) برای درمان بیش از 60 نوع بیماری استفاده می شود افزود:می توان این 60 بیماری را به پنج دسته تقسیم کرد.دسته اول بیماری های بد خیم خونی سرطانی، دسته دوم بیماری های غیر بد خیم که نیاز به پیوند دارند مانند تالاسمی ماژور،دسته سوم  کم کاری مغز استخوان، دسته چهارم بیماری های نواقص ایمنی ارثی و نقایص ارثی متابولیک که بیماری های کشنده هستند و دسته پنجم هم تومورهای جامد.
به گفته این پزشک متخصص پیوند سلول های بنیادی تا کنون بیش از 70 درصد بیماران معالجه قطعی شده اند.

کیت تشخیص HLA نداریم
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درمورد مشکل کمبود کیت های HLA  گفت: در حال حاضر در بانک اهدای سلول های بنیادی ایران مشکل داوطلب نداریم و مردم ما بسیار آگاه و خیرخواه  هستند و بیش از 46 هزار نفر داوطلب اهدای سلول داریم.اما متاسفانه کیت تشخیص HLA  به قدر کافی نداریم که همین امر مشکلات فراوانی را برای پیوند سلول های بنیادی به بیماران نیازمند به وجود آورده است.
وی ادامه داد: برای تهیه این کیت ها نیاز به کمک مسئولین دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین وزارت بهداشت داریم.باید این کیت ها خریداری شوند تا ما قادر باشیم تست سلول ها را انجام دهیم .در این صورت قادر خواهیم بود جان تعداد بیشتری از مردم را نجات بدهیم.

پایگاه اطلاع رسانی بنیان ضمن تقاضا از مسئولین وزارت بهداشت و ارگان های مرتبط، از عموم شهروندان عزیز نیز دعوت می کند تا با کمک های خیرخواهانه خود به بخش پیوند بیمارستان شریعتی ، زمینه تهیه این کیت ها تشخیصی را فراهم نمایند چرا که نجات جان بیماران سرطانی به آن وابسته است. 
پایان مطلب/


 

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 11 بهمن,1392

مریم حجازی

salam <br />lotfan shomare hesabi baraye komak be in markaz az tarighe seda sima ya site vezarate behdasht elam namaeed

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه