تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 بهمن 1392
سلول های بنیادی برای جایگزینی اعضا به روش لاپاروسکوپی نقش مهمی ایفا می کنند
فلوشیپ لاپاروسکوپی

  سلول های بنیادی برای جایگزینی اعضا به روش لاپاروسکوپی نقش مهمی ایفا می کنند

جراح عمومی و فلوشیپ لاپاروسکوپی گفت: سلول های بنیادی در آینده نزدیک، از نظر جایگزینی اعضا می توانند به روش لاپارسکوپی یا اندوسکوپی نقش مهمی را ایفا کنند.
امتیاز: Article Rating
دکتر حسین سعیدی مطهر، جراح عمومی و فلوشیپ لاپاروسکوپی در گفت و گو با بنیان بیان کرد: می توان سلول های بنیادی را به جای استفاده از جراحی های باز، توسط جراحی درون بین در قسمت های داخلی شکم مستقر کرد.گرچه کشور ما در سلول های بنیادی پیشتازاست اما این مورد، در مرحله تحقیقات در کشورهایی آمریکایی و اروپایی است.
این جراح عمومی در ادامه توضیح داد: جراحی های کم تهاجمی یا جراحی ها با جراحت کم تر که طی 28 سال اخیر رایج شده است ادامه راه جراحی کلاسیک است.تفاوت جراحی های کلاسیک با جراحی های کم تهاجمی در این است که در جراحی های کلاسیک برش های نسبتا وسیعی بر بدن افراد بیمار ایجاد کرده و باعث  بروز مشکلات و عوارض می شود.
وی افزود: بنابراین با رفع این جراحت های نسبتا وسیع و با ایجاد سوراخ های کوچک توسط دستگاه های ایندوویژن و دوربین ها و ابزارهای مخصوص، همان عملکرد جراحی های کلاسیک را انجام می دهیم اما به جداره بدن و احشا داخلی شکم جراحت ها و آسیب های کم تری وارد می شود.
دکتر سعیدی مطهر با تاکید بر اینکه اصول هر دو جراحی یکسان است ادامه داد: برای مثال اگر فردی در گذشته مجبور به جراحی معده ، کیسه صفرا، زنان، ارتوپدی و...بود متخصصان برای انجام جراحی مجبور بودند با چاقو و برش های خاص خود در هر ناحیه به عضو مورد نظر دسترسی پیدا کنند و جراحی لازم را انجام دهند، در صورتی که  جراحی های کم تهاجمی همان کار را بدون ایجاد برش های وسیع انجام می دهد.
این فلوشیپ لاپاروسکوپی درمورد عوارض جراحی های کم تهاجمی گفت: هر جراحتی که در هر نقطه ای از دنیا انجام می شود فواید و عوارض دارد.جراحی های کم تهاجمی هم همانطور که از نامش مشخص است کم تهاجمی هستند و نمی توان گفت بدون تهاجم و عوارض هستند، بلکه عوارض را کاهش داده اند.
وی ادامه داد:از آنجایی که جراحی کم تهاجمی  روش و تکنیک جدیدی است، اگر آموزش درست درباره آن داده نشود می تواند منجر به عوارض سنگین تر شود. عوارض می توان از طریق ابزاری که وارد شکم می شود شروع شود ،زیرا اگر به درستی وارد نشود باعث صدمه زدن به احشام داخل شکم خواهد شد،همچنین ابزاری که برای برش استفاده می شود، می تواند عوارض داشته باشد.اما منجر به سرطان نمی شود.
90 درصد جراحی های داخل شکم از طریق جراحی های کم تهاجمی انجام می شود
دکتر سعیدی مطهر در پاسخ به این سوال که نقش جراحی های کم تهاجمی در درمان کیسه صفرا چیست گفت: برای درمان کیسه صفرا از همان جراحی استاندارد سابق یعنی برداشتن کیسه صفرا معیوب استفاده می شود. اما در گذشته با ایجاد برش های حدود 15 تا 20 سانتیمتر در جدار شکم انجام می شد ، در صورتی که در حال حاضر با سه الی 4 سانتیمتر یا گاهی با ایجاد یک سوراخ در جداره شکم یا داخل ناف انجام می شود و کیسه صفرا از داخل سوراخ بیرون آورده می شود.
وی افزود: این روش، عوارض جراحی باز را ندارد.در جراحی باز علاوه بر جراحت در سطح بدن، درد هم وجود دارد.همچنین فضای شکم را در معرض هوا قرار می دهد که باعث چسبندگی می شود.در حال حاضر 90 درصد جراحی های داخل شکم از طریق جراحی های کم تهاجمی انجام می شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه