تاریخ انتشار: یکشنبه 27 بهمن 1392
نقش یک ژن خاص در بروز بیماری آرتريت آنكيلوزانت
دانشجوی ارشد ایمونولوژی

  نقش یک ژن خاص در بروز بیماری آرتريت آنكيلوزانت

دانشجوی ارشد ایمونولوژی گفت: عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری رماتیسمی آرتريت آنكيلوزانت نقش موثری دارد و یک ژن خاص در بروز این بیماری نقش بیشتری ایفا می کند.
امتیاز: Article Rating
سعید اصلانی، دانشجوی ارشد ایمونولوژی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت در  حوزه ایمولوژنتیک در گفت و گو با خبرنگار بنیان گفت :من  بیشتر درباره بیماری ها و نواقص در بیماری A.S فعالیت می کنم. A.S  يك بيماري روماتيسمي دردناك و پيشرفت كننده است. 
به گفته او: بیماری A.S یک بیماری خود ایمنی است که بیشترین ارتباط را با ژنتیک دارد و در ابتلا به آن عوامل ژنتیکی از عوامل محیطی تاثیرگذارتر است.
این دانشجوی ارشد ایمونولوژی افزود: در این بیماری سیستم ایمنی بدن علیه ستون فقرات واکنش  نشان می دهد.سپس یک التهاب در این منطقه رخ می دهد و غضروف بین مهره ها پس از مدتی استخوانی می شود و در نتیجه قوز کمر اتفاق می افتد.
دکتر اصلانی با تاکید بر اینکه  آقایان سه برابر بیشتر از خانم ها مبتلا به این بیماری می شوند ادامه داد: دلیل ابتلای بیشتر آقایان وضعیت های هورمونی آنها است.در واقع یک ژن خاص به نام HLA B 27 وجود دارد که هر کس این ژن را داشته باشد بیشتر مستعد این بیماری است.
این دانشجوی ارشد ایمونولوژی با اشاره به اینکه ارثی بودن این مساله به ازدواج های فامیلی ارتباط ندارد توضیح داد: ممکن است پدر و مادر مبتلا نباشند اما فرزند به آرتريت آنكيلوزانت مبتلا شود، یا پدر و مادر مبتلا به این بیماری باشند اما فرزند مبتلا نشود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اما چنانچه یکی از  دو قلوهای همسان مبتلا شود تا پنج درصد نفر بعدی هم مبتلا می شودو در کل بهتر است در اقوام دارای این نوع خاص بیماری، ازدواج فامیلی تا حد امکان صورت نگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که درمان بیماری A.S چیست گفت: درمان بیماری های خود ایمنی بسیار دشوار است ودرمان های صد در صد برای این بیماری ها وجود ندارد.در این بیماری ها اکثر علائم درمانی انجام می شود که طی فرآیند آن التهاب را کاهش می دهند سیستم ایمنی را سرکوب می کنند.
اصلانی ادامه داد، برای بهبود بیشتر بیماران سایتوکاین هایی که در این مسیر وجود دارد را مسدود می کنند تا مقداری شدت علائم کاهش پیدا کند اما درمان قطعی ندارد.
گفتنی است آرتريت آنكيلوزانت Ankilosing Spondylitis یا (A.S) يك بيماري روماتيسمي دردناك و پيشرفت كننده است. بعضي وقتها بروز عفونت هاي روده مي‌تواند شروع كننده بيماري A.S باشد.
سلول Tو APCمولکول هایی را تولید می کنند که امروزه نام آن ها را تحت عنوان سایتوکاین می نامیم.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه