تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 اسفند 1392
محققین پروتئین هدف برای سرطان آناپلاستیک تیروئید را شناسایی کرده اند

  محققین پروتئین هدف برای سرطان آناپلاستیک تیروئید را شناسایی کرده اند

محققین پروتئینی در غشای پایه اپیتلیالی، به نام لامینین-5گاما-2(LAMC2) را هدف مناسبی برای درمان سرطان آناپلاستیک تیروئید می دانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سرطان آناپلاستیک تیروئید نوعی از سرطان مهاجم است که تشخیص اولیه آن بسیار مشکل است و در حال حاضر درمان موثری ندارد. محققین دانشگاه ملی سنگاپور برای اولین بار کشف کرده اند که یک پروتئین غشای پایه اپیتلیالی به نام لامینین-5گاما-2(LAMC2) این پتانسیل را دارد که هدف مناسبی برای درمان سرطان آناپلاستیک تیروئید باشد.

هم چنین این تیم تحقیقاتی برای اولین بار اثر LAMC2 را روی رشد، چرخه سلولی، مهاجرت و تهاجم سلولی در سرطان آناپلاستیک تیروئید نشان داد. سرطان آناپلاستیک تیروئید تومورهای تمایز نیافته اپیتلیوم فولیکول  تیروئیدی است. این نوع سرطان به دلیل ذات شدیدا تهاجمی و مقاومت به درمان، پیش آگهی ضعیفی دارد. و میزان زمان بقا تقریبا شش ماه یا کمتر است. و به همین دلیل اهداف درمانی جدیدی لازم است تا درمان بالینی بیماران را بهبود ببخشد.

در این مطالعه محققین دریافتند که LAMC2 در نمونه های گرفته شده در طیف وسیعی از بیماران بیان بیش از اندازه داشته است. آنالیز اطلاعات RNA در بیماران مبتلا سرطان آناپلاستیک تیروئید نشان داد که LAMC2 احتمالا نقش کلیدی در تشکیل تومورها دارد. آن ها کشف کرده اند که  خاموش کردن LAMC2 در سلول های سرطان آناپلاستیک تیروئید رشد، مهاجرت و تهاجم سلولی را کاهش می دهد. علاوه براین خاموش کردن این پروتئین چرخه سلولی را در سلول های سرطان آناپلاستیک تیروئید معیوب می کند وآن ها را در فاز رشد یا همانندسازی DNA یا فاز G1به S متوقف می کند.

از طرف دیگر این مطالعه نشان داد که LAMC2 فعال شدن سیگنال های رشد از طریق پروتئین سطح سلولی به نام EGFR یا گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی در سلول های سرطان آناپلاستیک تیروئید است. پروتئین EGFR نقش مهمی را در رفتار سلول های توموری بدخیم در بسیاری از تومورهای انسانی ایفا می کند و موجب افزایش تکثیر می شود.

این محققین نشان داده اند که خاموش کردن همزمان LAMC2 و EGFR به طور بسیار موثری رشد سلول های توموری را متوقف می کند. این مطالعه LAMC2 را هدف بسیار بالقوه ای برای روش های درمانی جدید معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه