تاریخ انتشار: دوشنبه 12 اسفند 1392
اگر هدف از شبیه سازی کمک به درمان بیماری های صعب العلاج باشد بلامانع است
متخصص پزشک قانونی

  اگر هدف از شبیه سازی کمک به درمان بیماری های صعب العلاج باشد بلامانع است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: شبیه سازی از طریق DNA دارای دو بعد مختلف است.بعد اول آن بازتولید انسان و بعد دیگر آن تولید حیوان است.برای مشخص شدن بحث اخلاقی و قانونی شبیه سازی، ابتدا باید هدف شبیه سازی مشخص شود.
امتیاز: Article Rating

آرش عکاظی، متخصص پزشک قانونی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در گروه پزشکی قانونی، در گفت و گو با خبرنگار بنیان گفت: درمورد بحث شبیه سازی موجود زنده از طریق DNA فتواهای فقهی وجود دارد و باید بر اساس این فتواها عمل کرد، این فتواها بر اساس برداشتی که از موضع وجود دارد است.
وی افزود: بستگی دارد هدف از شبیه سازی چه باشد و نتیجه شبیه سازی در چه موردی مورد استفاده قرار گیرد.چنانچه هدف از شبیه سازی، ساخت و باز تولید یک انسان باشد، برداشت برخی فقها در این مورد این است که این امر مداخله ای در روند حیات است و بنابراین جایز نیست.
این متخصص پزشک قاونی تاکید کرد: اما اگر هدف از شبیه سازی درمان باشد، مانند شبیه سازی حیوانات برای استفاده و انتقال سلول های بنیادی آن ها  به قلب، نخاع و... که معنای تحقیقاتی و درمانی داشته باشد نه ظهور یک موجود زنده ،روند آن پذیرفته شده است.
وی در پاسخ به این سوال که قوانین شبیه سازی از طریق DNA  در کشورهای دیگر چگونه است گفت: در کشورهای دیگر هم شبیه سازی و ساخت موجود زنده  موانع اخلاقی قابل توجهی وجود دارد و باید از موانع گذشت تا به مسیر مورد نظر نائل شد. گذشتن از موانع در هر کشور بستگی  به فرهنگ ، دین و ایده آن کشور دارد.
لازم به ذکر است از محاسن شبیه سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پیوند عضو انسان شبیه سازی شده به کسی که از او شبیه سازی شده است، برای طولانی کردن مدت عمر شخص اصلی (ایجاد اندام یدکی).
 فرزند دارد کردن جفتهای نازا با دارا بودن ژنهای مادری یا پدری.
 با به کارگیری درست فناوری کلونینگ می توان فعالیت سلولهای آسیب دیده را با تکثیر سلولهای جدید و جایگزین کردن آنها تجدید کرد.

به گفته محققان همچنین معایب آن شامل:
*  مغایرت با قانون ازدواج ، زیراعمل تولد باید از راه زناشویی انجام پذیرد؛ نه از راه های دیگر.
*   ایجاد کلون افراد خشن و بی عاطفه: این امکان همواره وجود دارد که شبیه سازان، از جنایتکاران و افراد نادرست جامعه استفاده کنند و امثال هیتلر را به وجود بیاورند.
* شناخته شدن فرد شبیه سازی شده به عنوان شهروند درجه دوم.
 شیوع قاچاق و تجارت اعضای بدن انسان با رواج شبیه سازی انسان: اگر از تولید اینگونه انسانها جلوگیری نشود، دامنه فعالیت قاچاقچیان انسان از کنترل خارج خواهد شد و هر روز هزاران بچه همانندسازی شده، به منظور تهیه اعضا و قطعات قابل پیوند به بدن دیگران، به وجود خواهند آمد.
مغایرت با اصل تنوع خلقت: شبیه سازی انسان، در نهایت به تولید و ترجیح نسلی خاص (نژاد برتر) و انقراض گونه های دیگر بشر می انجامد.
* ایجاد جامعه بی هویت، چرا که این افراد فاقد هویت خانوادگی هستند؛ در نتیجه جامعه بی هویت ایجاد خواهد شد.
*ایجاد عوارض عاطفی و روانی در فرد شبیه سازی شده: از آنجا که چنین فردی پدر مشخصی ندارد به کمبودهای عاطفی و ناراحتیهای روانی دچار شده و سرافکندگی و اندوه جانکاهی را تحمل می کند و نیز چون می داند که نسخه اصلش که قبل از وی به دنیا آمده، در اثر بیماری ارثی فوت نموده است، مسلما از نظر روانی، رفتار بهنجاری نخواهد داشت؛ زیرا دقیقا زمان مرگ خود را می داند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه