تاریخ انتشار: یکشنبه 11 اسفند 1392
تزریق سلول های بنیادیی اهدایی منع قانونی و شرعی ندارد
متخصص پزشک قانونی

  تزریق سلول های بنیادیی اهدایی منع قانونی و شرعی ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه استفاده از سلول های بنیادی و جفت جنین برای جامعه مصلحت دارد گفت:بنابراین در این مسائل که زیر شاخه پیوند اعضا هستند منع قانونی وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

دکتر  فارس نجاری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص پزشک قانونی در گفت و گو با بنیان بیان کرد:بنا به حکم شرعی مقام معظم رهبری و دیگر مراجع تقلید و به دلیل مصلحتی که در این امور نهفته است، بهره گیری از مواردی که زیر مجموعه پیوند اعضا هستند مانند دخیره سازی سلول های بنیادی، خون محیطی و... منع شرعی و قانونی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه که مصالح موارد ذکر شده  بیشتر از مفسده آن است افزود: چنین اقدامات پزشکی در جهت رعایت مصالح جایز است.
دکتر نجاری در مورد حکم شرعی و قانونی تزریق سلول های بنیادی از یک فرد به فرد دیگر و ذخیره سازی تخمک و اسپرم گفت:تزریق سلول های بنیادی اگر با اطلاع و رضایت کامل فرد دهنده باشد مشکلی وجود ندارد. در دخیره سازی تخمک و اسپرم هم رضایت دهنده و گیرنده مطرح است.البته رضایت دهنده و گیرنده در درجه دوم اهمیت قرار دارد و هیچ اقدامی بدون حکم شرعی جایز نیست.
وی تاکید کرد:به طور کلی در مورد هر اقدامی باید جواز شرعی از سوی مقام معظم رهبری و دیگر فقها صادر و سپس اجازه فرد یا پدر و مادر گرفته و در نهایت اقدام انجام شود.
دکتر نجاری در ادامه گفت: برای مثال در حال حاضر برای درمان سوختگی از پیوند پرده آمنیوتیک استفاده می شود.در این شرایط  که درمان جدید مورد استفاده قرار می گیرد، بعد از گرفتن حکم شرعی از مراجع تقلید ، باید اطلاع و اجازه مادر ، صاحب جفت جنین و یا ابوی جنین باشد.اما اگر جنین فوت شده باشد حکم شرعی کفایت می کند و اجازه پدر و مادر لازم نیست.
وی در پایان در مورد کشورهای دیگر توضیح داد: در کشورهای دیگر مانند فرانسه، اتریش، امریکا  که اخلاق پزشکی رعایت می شود اخذ مجوز از مراجع عالی لازم است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه