تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 اسفند 1392
تلاش برای تولید دریچه قلب از سلول بنیادی
آخرین وضعیت تولید عضو انسان در جنین حیوان؛

  تلاش برای تولید دریچه قلب از سلول بنیادی

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه درصدد هستیم تا با استفاده از ژن انسانی در بدن حیوانات اعضای بدن انسان را تولید کنیم، گفت: تحقیقات در این زمینه آغاز شده است که در فاز اولیه تحقیقاتی قرار دارد ولی همراه آن ترمیم ضایعات استخوانی با استفاده از سلول‌های بنیادی آغاز شده که به دستاوردهای خوبی در این زمینه رسیده ایم.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر عبدالحسین شاهوردی با تاکید بر اینکه سلول درمانی یکی از روش‌های درمانی به شمار می‌رود، اظهار داشت: در این حوزه مهندسی بافت مطرح شده است به این معنا که بیش از یک سلول در فضای 3 بعدی سازه و یا ساختاری تشکیل و به محل مورد نظر برای ترمیم ضایعات منتقل می‌شود که این زمینه تحقیقاتی در کشور آغاز شده ا ست.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان ترمیم ضایعات استخوانی را از نمونه‌های این تحقیقات در کشور برشمرد و یادآور شد: راهکاری دیگری که برای درمان برخی بیماری‌ها مطرح شده این است که بتوان در بدن حیوان اعضای بدن انسان مانند کلیه را تولید کنند.
 
وی با اشاره به روش اجرای این روش، توضیح داد: در این روش حیوان به لحاظ ژنتیکی آماده سازی می‌شود به این معنا که ژنی که مسئول تولید بافت مورد نظر است در جنین حیوان خاموش می‌شود و در عین حال ژنی که مسئول تولید بافت انسانی است به جنین تزریق می‌شود.
 
شاهوردی اضافه کرد: در مراحل تکوین حیوان ژن انسانی مسئول تولید کلیه که در بدن حیوان روشن است فعال و اقدام به تولید اعضای بدن از ژن انسانی خواهد کرد به این ترتیب در مراحل تکوین مثلا "کلیه" در بدن این حیوان شکل می‌گیرد ولی از ژن انسانی که قبلا از یک انسان گرفته شده است.
 
به گزارش مهر ، وی تولید اعضای بدن انسان در بدن حیوان را از تحقیقات نوین پژوهشگران این پژوهشگاه دانست و افزود: این پروژه‌ای است که در سطح بین المللی در حال انجام است و از جمله تحقیقات نوینی است که در دستور کار محققان دنیا قرار گرفته است.
 
شاهوردی با تاکید بر اینکه این روش در برخی کشورها بر روی بعضی از حیوانات به صورت فاز اولیه تحقیقاتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: محققان این پروژه مدعی هستند که به تجربیات خوبی دست یافته‌اند.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه روبان با بیان اینکه این تحقیقات نیز از یک سال قبل در پژوهشگاه رویان آغاز شده است، یادآور شد: این تحقیقات در دستور کار قرار دارد و در فاز اولیه تحقیقاتی است و زمان نیاز دارد تا این پروژه به نتایج مطلوب برسد ولی حرکت آغاز شده است.
 
وی با بیان اینکه همراه با این تحقیقات، مطالعه در زمینه مهندسی بافت در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در این زمینه گام‌های موثری به ویژه در ترمیم ضایعات استخوانی برداشته شده است.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با ابراز امیدواری از اینکه بتوانند در ترمیم سایر ضایعات نیز با استفاده از روش مهندسی بافت به نتایج مطلوب برسند، اضافه کرد: در این مطالعات درصدد هستیم تا با استفاده از این روش دریچه قلبی را تولید کنیم.
 
وی یادآور شد: در این روش بافت مورد نظر را از فرد فوت شده و یا خود فرد به عنوان داربست دریافت و سلول‌های بنیادی خود فرد بر روی این داربست منتقل می‌شود تا دریچه قلبی از سلول‌های خود فرد تولید شود.
 
شاهوردی با بیان اینکه تولید دریچه قلب با این روش به عنوان عضوی از اعضای بدن فرد خواهد بود نه به عنوان یک عضو خارجی، ادامه داد: تحقیقات در این پژوهشگاه آغاز شده است و نیاز به تحقیقات بیشتر برای دست یافتن به نتایج مورد نظر نیاز دارد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 06 مرداد,1394

پزشک مشاور

منصورمرادی@: <br />باسلام <br />فعلا درحال آمادی سازی سازه ها یا داربستهای بافتی و اطمینان ازطبیعی بودن عملکرد عضو ایجادشده اندولی هنوز به مرحله پیوند به حیوان هم نرسیده است، <br />اکثرکشورها هم راستا باهم باپروژه های مهندسی بافت درحال شبیه سازی وایجادعضودرازمایشگاه اندو بعضی ازاین مراکزنیز موفق به ساخت بعضی از این اندام های ازمایشگاهی شده اندازجمله انها لاله گوش است، <br />علاوه برسلول بند ناف،سلول های بنیادی مغزاستخوان نیزکاندیدمناسبی است، <br />مدت زمان دوام این اندام ها هنوزمشخص نشده ولی طبیعی است که به خوبی مانند یک عضوپیوند شده عمکردی وظایف خودراانجام دهد، <br />آخرین دستاوردها را ازطریق همین سایت دنبال کنید. <br /> <br /> <br />

ﺳﻪشنبه, 06 مرداد,1394

منصور مرادي

با سلام <br />ضمن تشكر و قدرداني از زحمات پژوهشگران و كاركنان موسسه رويان <br />در مورد توليد دريچه آئورت از سلول هاي بنيادي چند سوال داشتم اگر ممكن است راهنمايي بفرماييد : <br />بنده پسري دارم 14 ساله كه بعلت مشكلات مادر زادي يك ماه قبل مجبور به تعويض دريچه آئورت در بيمارستان دي شديم با توجه به شرايط فعلي فرزندم : <br />نتيجه ي توليد دريچه آئورت از سلول هاي بنيادي به چه مرحله اي رسيده است ؟ <br />در دنيا چه كشور ها و پژوهشگراني روي اين موضوع درحال فعاليت هستند ؟ <br />آيا براي توليد دريچه آئورت براي يك فرد حتما بايد سلول هاي بند ناف فرد در اختيار موسسه و پژوهشگران باشد ؟يا از سلول هاي ديگران هم مي شود استفاده كرد ؟ <br />لطفا ويژگي هاي يك عضو توليد شده بوسيله ي بند ناف را توضيح بفرماييد كه در صورت جايگزين شدن چند سال دوام دارند ؟ <br />آيا فرد گيرنده عضو توليد شده با سلول بنيادي بايد شرايط خاصي داشته باشد ؟ <br />براي دسترسي به آخرين دستاوردهاي توليد دريچه آئورت از سلول هاي بنيادي و عمل جايگزيني آن در بدن انسان بايد از چه سايت و موسساتي پيگيري شود ؟ <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه