تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 اسفند 1392
محققان ایرانی موفق به ساخت غضروف از چربی شکم توسط القاگر الکتریکی شدند
مسئول کارگروه سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

  محققان ایرانی موفق به ساخت غضروف از چربی شکم توسط القاگر الکتریکی شدند

استاد گروه تشریحی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دستیابی غضروف طبیعی بدن و امیدواری برای پیوند غضروف به دست آمده از سلول های بنیادی بالغ روی زانوی بیماران خبر داد.
امتیاز: Article Rating
دکتر ابراهیم اسفندیاری، استاد گروه تشریحی و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  و مسئول کارگروه سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با"بنیان"  با بیان اینکه فعالیت های تحقیقاتی وی از آموزش آناتومی، نوروساینس یا کشت سلول عصبی ، کشت سلول های غضروفی ، سلول های بنیادی و تمایز آن ها به سلول های غضروفی، عصب، تبدیل چربی زیر پوست بدن انسان به سلول های عصبی مخصوصا سلول های رتین شبکیه است، در مورد میزان فعالیت و نتیجه گیری در هر یک از رشته های فعالیت خود توضیحی بیان کردند. آنچه در پی می آید مصاحبه "بنیان" با این محقق سلول های بنیادی است.
لطفا بفرمایید حجم بیشتر فعالیت های سلول های بنیادی که انجام می دهید مربوط به درمان کدام بیماری است؟
اکثر فعالیت های ما در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی، مربوط به تمایز این سلول ها به سلول های غضروف از طریق اکثرا القا گرهای شیمیایی و چند نمونه القا گرهای فیزیکی مخصوصا اولتراسون است. آخرین فعالیتی که در زمینه تمایز سلول های بنیادی روی غضروف انجام داده ایم توسط القاگر الکتریکی است که نتایج بهتری نسبت به سایر القاگرها داشته است. ما توانسته ایم از این طریق غضروف هیالن نزدیک به غضروف طبیعی بدن را به دست بیاوریم و امیدواریم با این محصول قادر باشیم وارد پیوند غضروف به دست آمده از سلول های بنیادی بالغ روی زانوی بیماران شویم.
این غضروف تولیدی برای کدام دسته از بیماران کاربرد دارد؟و پروژه آن کی و چگونه آغاز شد؟
در حال حاضر فقط در بیمارانی که جوان باشند و غضروف زانوی آن ها دراثر ضربه له شده باشد و سطح این له شدگی کم و به اندازه یک سکه 25 تومانی یا کم تر باشد پیوند انجام می شود.ما از سال 79 و طی 3 الی 4 سال روی سلول ها فعالیت کرده ایم تا قادر باشیم سلول های غضروفی را مدتی خارج از بدن نگه داری کنیم. پروژه پیوند غضروف از سال 83 در اصفهان آغاز شد.در سال 83 ما توانستیم غضروفی را که از داخل زانو نمونه برداری کرده بودیم را تکثیر کنیم. برای مثال وقتی 100 سلول از یک نمونه برداری داخل زانو به دست می آوردیم می توانستیم در طی سه هفته آن ها را به حدود 12 الی  15 میلیون سلول برسانیم.اولین بار در سال 83 ما پیوند اتولوگوس را روی بیماران شروع کردیم و تا کنون بیش از صد بیمار پیوند شده و نتایج خوبی هم داشته است.
عمده فعالیت شما در زمینه غضروف چیست؟
عمده فعالیت ما در غضروف به این منظور است که قادر باشیم مقداری غضروف از سلول های بنیادی به دست بیاوریم که سطح بیشتری را پوشش دهد. زیرا برای زانو درد های معمول که افراد میانسال به بالا دچار آن هستند درمان قطعی وجود ندارد و معمولا تعویض زانو آخرین مرحله درمان آن است. آنچه تا کنون انجام گرفته است پیوند روی زانوهایی که دچار استئو آرتریت حاد در اثر ضربه بودند بود و تا کنون در هیچ نقطه ای از دنیا برای استئو آرتریت هایی که مزمن هستند و سطح وسیعی را در بر می گیرند درمانی صورت نگرفته است.یکی از مشکلات درمان  استئو آرتریت مزمن تولید غضروف انبوه بود. ما دریافتیم چربی زیر پوست شکم هر فرد برای تزریق به خودش فراوان، ارزان و قابل دسترس است و می توان آن را به غضروف تمایز داد.لازم به ذکر است که همه فعالیت ها از سال 85 تا کنون برای تمایز غضروف به نتیجه رسیده است.
در زمینه مغز و اعصاب چه فعالیتی انجام داده اید؟آیا سلول های مزانشیمل برای درمان بیماری های مغز و اعصاب کاربرد دارند؟
اخیرا مقاله ای از خانم دکتر رضوی ، استاد گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی که از گروه ما هستند در این زمینه منتشر شد.ایشان طی یک پروژه ای در قالب پایان نامه دکتری توانستند روش درمانی را برای بیماری ام اس آمایش کنند. ایشان سلول های مزانشیمال زیر پوست را به عصب از نوع الیگودندروسیت تبدیل کردند و ام اس موضعی در نخاع یک خرگوش  ایجاد کردند، سپس این سلول را در موضع ام اس شده تزریق کردند و نتیجه خوبی گرفتند.این موضع دچار ام اس شده توسط سلول های بنیادی مشتق از چربی زیر پوست که تبدیل به عصب شده توانست محل ضایعات را بهبود دهد و این برای مدل حیوانی بیماری ام اس نتیجه بخش بوده است.
لطفا در پایان در مورد ترمیم شبکیه و تبدیل چربی زیر پوست بدن انسان به سلول های رتین شبکیه بفرمایید؟
پروژه ترمیم شبکیه با همکاری پژوهشگاه رویان اصفهان انجام گرفت و در حال ادامه است.ساخت شبکیه از طریق سلول های مزانشیمال زیر پوست انسان صورت خواهد گرفت.البته ساخت شبکیه در همه بیماری ها مانند دیابت امکان پذیر نیست، زیرا دیابت سرتاسر بدن فرد را فرا گرفته و همه سلول ها را آلوده کرده است و همان علتی که باعث تخریب شبکیه اصلی فرد بیمار دیابتی می شود ، شبکیه پیوندی را هم از کار می اندازد، اما در بیماری به نام "رتینایتیس پیگمنتوزا" ، که یک بیماری ارثی است و  باعث نازک شدن شبکیه می شود یا در بیمارانی که شبکیه آن ها به صورت مادرزادی نازک است امیدواریم بتوانیم با موفقیت پیوند بزنیم. این تحقیق مرحله حیوانی آن با پیوند روی چشم خرگوش به پایان رسیده است و در حال آماده شدن برای آغاز پیوند روی شبکیه چشم انسان هستیم. البته برای ثبت نام به منظور تحت این درمان قرار گرفتن زود است زیرا برای پیوند شبکیه ، از سلول های بنیادی جنینی استفاده کرده ایم که در انسان کار ساز نیست.برای ساخت شبکیه انسان باید از سلول های بالغ چربی پوست خود بیمار استفاده شود و تبدیل کنیم که اگر این مرحله هم با موفقیت انجام شود وارد فاز کارآزمای بالینی بر روی گروه محدودی خواهیم شد.
پابان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه