تاریخ انتشار: دوشنبه 18 فروردین 1393
محققین بر نقش متابولیت ها در درک بیماری ها تاکید دارند

  محققین بر نقش متابولیت ها در درک بیماری ها تاکید دارند

اتکای بیش از حد بر روش های ژنتیک محور در پیش بینی، تشخیص و درمان بیماری ها منجر به دستیابی های علمی جدیدی شده است و محققین تاکید بسیار بیشتری بر متابولیت بدنی در درک بیماری ها دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، برای تقویت اطلاعات ژنتیکی، جامعه علمی احتیاج به اضافه کردن چیزهای مانند متابولومیک(آنالیز متابولیت ها درون یک موجود زنده) دارند.

پروژه ژنوم انسانی به عنوان چیزی به نظر می رسد که زمانی انقلابی را در پزشکی ایجاد خواهد کرد، در واقع با توالی یابی های ژنومی که صورت گرفته محققین توانسته اند خطر بروز بسیاری از بیماری ها را پیش بینی کرده و آن را پیش گیری و یا درمان کنند.

در این مطالعه از مگس سرکه به عنوان مدل جانوری استفاده شد و نشان داده شد که چگونه ژنتیک در ترکیب با متابولومیک و بیان ژن می تواند برای پیش بینی بیماری های قلبی و پاسخ موجود به تغییرات محیطی استفاده شود.

مطالعات نشان داده است که گلایسین متابولیتی است که هم به عنوان اسید آمینه و هم به عنوان نوروترانسمیتر برای پیش بینی بیماری های قلبی و سرطان های خاصی مورد مطالعه قرار گرفته است. اما در این مطالعه از 9 متابولیت دیگر نیز استفاده شد که با توجه به مطالعات قبلی به نظر می رسد پیش بینی کننده های خوبی برای برخی ویژگی های بیماری ها باشند. از طرفی به نظر می رسد در این مگس های سرکه مسیرهای سیگنالینگ انسولین(نقش کلیدی در دیابت) شباهت هایی را با انسان و آن چه در کلیه ها، کبد و بافت چربی آن ها اتفاق می افتد به اشتراک می گذارند.

در این مطالعه صدها مگس سرکه که از نظر ژنتیکی مشابه بودند با 20 خط ژنتیکی مجزا گروه بندی شدند و با چهار رژیم غذایی مختلف مورد تست قرار گرفتند. با توجه به این مطلب، محققین قادر هستند که تعیین کنند که جنبه های مختلف بیماری به دلیل  عوامل ژنتیکی بوده است یا به دلیل محیط و رژیم غذایی متفاوت.

در این مطالعه محققین دریافتند که اثر رژیم غذایی در مقایسه با بیان ژنی بسیار کمتر است.

در بعد دیگری از این مطالعه محققین بررسی کردند که چگونه فراوانی ژنی در این مگس های وحشی با گذشت زمان در پاسخ به رژیم غذایی تغییر می کندو این تغییرات به جای این که در یک ژن خاص یا گروه کوچکی از ژن ها باشد در سرتاسر ژنوم مشاهده می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه