تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 مرداد 1393
آخرین خبر از فاز دوم مطالعات سلول درمانی بیماران ضایعه نخاعی
دکتر فرزاد اشرافی

  آخرین خبر از فاز دوم مطالعات سلول درمانی بیماران ضایعه نخاعی

رئیس دپارتمان مغز و اعصاب مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هم اکنون فاز دوم مطالعاتی در بیمارانی که حاد محسوب می شوند، یعنی بیمارانی که شش ماه تا یک سال از آسیب نخاعی آن ها گذشته، آغاز شده است.
امتیاز: Article Rating

دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان شهدای تجریش و رئیس دپارتمان مغز و اعصاب مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار "بنیان" تاکید کرد: در واقع هدف فاز یک مطالعات، اثربخشی سلول های بنیادی نبوده و هدف آن اثبات عدم عارضه سلول ها برای بیماران بوده است.
وی توضیح داد: در طی این طرح به بیماران مورد نظر سلول های بنیادی شوآن که از خود فرد گرفته می شد و سلول های بنیادی مزانشیمال تزریق شد.در برخی از بیماران این تزریق در اتاق عمل و از ناحیه کمر و در برخی دیگر بدون ایجاد هیچ گونه بی حسی انجام می شد.بعد از تزریق این بیماران هر سه ماه یکبار تحت نظر و معاینه قرار می گرفتند.
دکتر اشرافی بیان کرد: یکسال بعد از انجام این طرح مشخص شد که سلول های بنیادی نه تنها برای بیماران عارضه ای نداشته بلکه باعث برگشتن حس در بیمارانی شده که بر اساس عارضه های نخاعی حس های خود را از دست داده بودند. در واقع این بیماران از نظر حرکتی و قدرت عضلات هیچ تغییری نداشتند، اما در  تعدادی از بیماران بهبودی در اختلالات حس ادرار، بهبودی در تعادل و کاهش زخم های بستری حاصل شد. نتیجه این تحقیقات در یکی از مجلات معتبر سلول درمانی منتشر شده است.این مطالعه به پایان رسید و ما توانستیم اثبات کنیم که این سلول ها عارضه ای برای بیماران ایجاد نمی کند.
فاز دوم مطالعات آغاز شده است
رئیس دپارتمان مغز و اعصاب مرکز تحقیقات جراحی اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در ادامه از آغاز فاز دوم مطالعاتی خبر داد و افزود: هم اکنون فاز دوم مطالعاتی در بیمارانی که حاد محسوب می شوند، یعنی بیمارانی که شش ماه تا یک سال از آسیب نخاعی آن ها گذشته، آغاز شده است.
وی توضیح داد: چنانچه از ایجاد عارضه کم تر از شش ماه گذشته باشد تزریق انجام نمی شود، زیرا انتظار داریم بیماری که دچار عارضه نخاعی می شود تا شش ماه با کار درمانی و فیزیوتراپی علائم بهبودی داشته باشد.در واقع دلیل انتخاب مدت زمان شش ماه برای این دلیل است که در تعدادی از بیماران طی شش ماه خود به خود درجاتی از بهبودی اتفاق خواهد افتاد.
دکتر اشرافی ادامه داد:در فاز دوم تعداد بیماران 44 نفر است که به چهار گروه تقسیم می شوند.به یک گروه سلول های مزانشیمال مغز استخوان، یه یک گروه سلول های شوآن ،به  یک گروه مخلوطی از سلول های مزانشیمال و شوآن تزریق شد و گروه چهارم گروه کنترل است.
وی با اشاره به اینکه هدف از این مطالعه این است که کفایت و کارایی این سلول ها در بهبودی علائم حسی، حرکتی و ادراری بیماران نخاعی سنجیده شود افزود: هم اکنون  این سلول ها به حدود 12 بیمار تزریق شده و در حال پیگیری است و نتایج در اسرع وقت بازگو می شود.
این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سوال که محل ایجاد ضایعه نخاعی در انتخاب بیماران تاثیری دارد یا خیر گفت: فرقی نمی کند بیمار از قسمت گردن، کمر یا ناحیه پشتی دچار ضایعه شده باشد. مهم این است که ابتدا قادر باشیم یک بیمار نخاعی مناسب انتخاب کنیم. هنگامی که معاینه و مطالعه عصب عضله انجام می شود متوجه می شویم که اعصاب محیطی برخی بیماران آسیب دیده است.این بیماران انتخاب نمی شوند اما سطح ضایعه برای ما خیلی مهم نیست، مگر اینکه در حدی باشد که بیمار اختلال تنفسی داشته باشد که تزریق روی این بیمار انجام نخواهد شد.
دکتر اشرافی بیان کرد:از آنجائی که حجم نمونه این مطالعه زیاد است و باید این چهار گروه باهم مقایسه شوند فکر می کنم اعلام نتایج آن تا دو سال آینده مشخص شود.
افق های روشن سلول درمانی در بیمارانی که دچار ضایعات نخاعی شده اند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مقایسه انجام مطالعات سلول درمانی بیمارانی که دچار ضایعات نخاعی شده اند در ایران و در کشورهای دیگر بیان کرد: در کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی، روسیه و کشورهای شرق آسیا مطالعات با نتایج مختلفی انجام شده است.در واقع تزریق سلول های بنیادی افق بسیار بلند مدت و روشنی خواهد داشت.من فکر می کنم این مطالعات در آینده نتیجه بخش باشد و برای بیماران  سودمندی داشته باشد.
وی در پایان توصیه کرد: همه بیماران مختلف مغزی قبل از هر اقدامی برای سلول درمانی به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه و با آن ها مشورت کنند. بعضی از مراکز در کشور خودمان یا کشورهای دیگر  وجود دارند که صلاحیت انجام سلول درمانی را ندارند و ممکن است برای بیماران مشکل به وجود آید.پس حتما با مشورت با متخصصین مغز و اعصاب و تماس با مراکز پژوهشی آموزشی معتبر از صحت و سقم مراکز دیگر آگاه شوند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 25 اسفند,1395

پزشک مشاور

مجتبی@:
با سلام
برای بهتر شدن وتحلیل نرفتن عضلاتتان بهتر است فیزیوتراپی را ادامه دهید ویا لااقل خودتان هرروز عضلاتتان را تمرین دهید زیرا وقتی اعصاب حرکتی ناحیه ای انحلال رود ویا قطع شود عضلات مربوط به حرکت تحلیل می روند،برای این بیماری هنوز نتایج سلول درمانی به فاز کلینیک نرسیده است.

جمعه, 22 بهمن,1395

مجتبی

سلام من مجتبی ۲۸ ساله هستم که حدودا ۳ ساله که روی زمینم و بر اثر شیرجه زدن تواستخر در عمق کم مهره c6 از بین رفته و از قسمت سینه به پایین حرکت و حسی ندارم و دستام کمی کار میکنه و با تمرکز کمی انگشتام حرکت میکنن و قبلا فیزیوتراپی میرفتم و ی نفر میومد تو خونه بدنم رو ماساژ میداد اما الان هیچکدوم رو انجام نمیدم اما بدنم افتی نکرده میخوام بدونم که آیا من خوب میشم؟خودم میتونم با زور خودم رو بچرخونم یا بشینم اما قسمت پایینه بدنم حسی ندارن.خواهش میکنم بگید چیکار کنم

ﺳﻪشنبه, 23 شهریور,1395

حسین

یکی از اقوام ما دختری 25 ساله است که در تصادف ضربه به مغز وارد شده و اکنون چند سال است بی حرکت و فقط غذای آبکی به سختی می خورد آیا درمانی به روش سلول های بنیادی وجود دارد ؟ مقالاتی دیده ام که روش های نوینی برای درمان وجود دارند د مجله ساینس دایرکت و یا...

ﺳﻪشنبه, 23 شهریور,1395

رضا وزیری

سلام خسته نباشید میگم به مدیر سایت خیلی ممنون میشم راهنمایم کنین من 26 ساله هستم و در سال 89 دچار اسیب نخاعی شدم از مهره t12 ایا با این روش من میتونم دوباره روی پای خودم راه برم کنترل ادرار و مدفوع ندارم حس ارضای ندارم فقط کز کز کردن پا و اسپاسم دارم ممنون میشم اگه راهنمای کنین باز هم تشکر میکنم بابت این سایت خوبتون

پنجشنبه, 11 شهریور,1395

رسول

باسلام من دارای یک خواهر زاده هشت ساله می باشم که مدت یکسال است دچار آتروفی مخچه شده است و در حال حاضر قادر به تکلم و راه رفتن نیست آیا یا سلول درمانی برای این نوع بیماران قابل انجام هست؟

یکشنبه, 15 آذر,1394

پزشک مشاور

سمی@: <br />باسلام <br />انجام فیزیوتراپی به بهبودی بیماری کمکی نمی کند ولی برای ازبین نرفتن حس حرکتی دست وپا ضروری است و این گونه ضایعات نخاعی نیاز به درمان دارد که هنوزسلول درمانی دراین زمینه به فازکلینیکی نرسیده است،بچه دارشدن برای این افراد خطرناک است.

چهارشنبه, 11 آذر,1394

سمی

باعرض سلام <br />من میخوام بامردی ازدواج کنم که ضایعه نخاعی هست ازپایین تنه...کنترل ادرارومدفوع نداره ولی توی فیزیوتراپی بعداز7 سال تونست یه کوچلوپاشوحرکت بده باکمک یه سری داروهای گیاهی وروغن های مختلف احساس خارش وسوزش وزوق زوق کردن وحرکت نبغ پاهاشواحساس میکنه این اتفاقات شایدیک ماهی میشه که روخ داده من چندسوال برام پیش اومده... <br />ایابافیزیوتراپی وباکمک عصاامکان داره بیاسته وکم کم راه بره?? <br />ایابااین شرایط امکان بچه دارشدن وجودداره?? <br />ممنون میشم اگه به سوالم جواب بدین متشکرم

جمعه, 08 آبان,1394

علی

با عرض سلام و خسته نباشید.پسر عمه من دو ماه پیش بر اثر تصادف دچار ضایعه نخاعی شد و الان انگشت های دستش رو به زحمت تکون میده و زیر سینه اش حسّی نداره.گاها پا هاش خود به خود تکان میخورند.میخواستم ببینم امیدی هست که باز بتونه راه بره یا نه ؟

پنجشنبه, 26 شهریور,1394

پزشک مشاور

نفس@: <br />باسلام <br />افتادگی عضلات شما به خاطرآسیب اعصاب مرکزی شماست بنابراین تا این اختلال وجود دارداین عدم تعادل هم وجود داردچون پیام کنترلی عضله ازسوی عصب مرکزی ناقص است.

یکشنبه, 22 شهریور,1394

نفس

باعرض سلام وخسته نباشید <br />من دختری 24 ساله هستم دچار ضایعه نخاعی رشد وشکل ظاهری پاهام عادی هست اما عضلات دورسی فلکسور فلج هستند و مچ پا ها دچار افتادگی شده اند وبه علت عدم تعادل مدام به زمین می خورم <br />می خاستم بدونم دستگاهی وجود داره که کمک کنه من بهتر راه برم و حرکات اضافی رو هنگام راه رفتم کمتر کند <br />ممنون میشم اکه کمکم کنید

یکشنبه, 15 شهریور,1394

پزشک مشاور

سمی@: <br />باسلام <br />بله برای درمان بی اختیاری ادراری عصبی درحال حاضراین دستگاه تنها دردو مرکز تهران وشیرازاستفاده می شودو عمر مفید این دستگاه 6 تا 10سال است که بایدمدام باتری آن تعویض شودو مشکل عمده این روش برای بیماران ، تهیه وسایل لازم است که گران قیمت می باشند،ولی ازقیمت آن اطلاعی ندارم.

ﺳﻪشنبه, 10 شهریور,1394

سمی

با سلام <br />ایادرموردکنترل ادرارومدفوع دراسیب نخاعی باروشدستگاه snsوهزینه درمان میتونیدمن روراهنمایی کنید <br />باسپاس فراوان

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه