تاریخ انتشار: شنبه 30 فروردین 1393
 تشخیص 70 درصد بیماری ها توسط آزمایشگاه انجام می گیرد
عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی

  تشخیص 70 درصد بیماری ها توسط آزمایشگاه انجام می گیرد

دکتر هاشمی مدنی، با تاکید بر اینکه بر اساس مقاله های علمی معتبر منتشر شده، تشخیص 70 درصد بیماری ها توسط آزمایشگاه انجام می گیرد گفت: باید توجه داشت در 50 سال گذشته فرآیند به این شکل نبوده است.در گذشته اکثرا پزشک در رابطه با تشخیص بیماری ها تصمیم می گرفت اما امروز آزمایشگاه نقش بسیار کلیدی در تشخیص بیماری ها دارد.این نشانگر اهمیت آزمایشگاه های تشخیصی در سراسر دنیا است.
امتیاز: Article Rating

دکتر هاشمی مدنی، عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در حاشیه هفتمین کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی در گفت و گو با خبرنگار " بنیان "در پاسخ به این سوال که جدیدترین ابتکار علوم آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری دیابت چیست گفت: از آنجایی که بیماری دیابت درمان ندارد، تشخیص زودهنگام آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در رابطه با دیابت فعالیت های مفیدی در کشور انجام شده  و مراکز خوبی تاسیس و آموزش خوبی به مردم داده شده است.
وی افزود: در واقع با تغییر سبک زندگی ها دیابت یک بیماری بسیار شایع در همه نقاط شده است.در ایران بیش از 15 درصد بیماری دیابت وجود دارد که بخشی از آن ناشناخته است.یعنی بیمار از دیابت خود آگاهی ندارد زیرا بیماری دیابت علائم اولیه ندارد.
دکتر هاشمی مدنی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت علائم اولیه ندارد بیان کرد: در این بیماری میزان قند بالا است و تاثیرات منفی خود را روی نقاط مختلف بدن فرد مانند مویرگ های ظریف، مغز، قلب، چشم، انتهای انگشتان دست و پا می گذارد اما ممکن است تا چندین سال علائم بالینی وجود نداشته باشد.بهترین فعالیت برای دیابت تشخیص زودرس قبل از بروز علائم آن است، زیرا بعد از تشخیص دیابت به راحتی می توان آن را کنترل کرد.اصلاح تغذیه، حرکت های ورزشی و دارو اضلاع مثلث کنترل دیابت هستند.
تشخیص زودهنگام کم کاری تیروئید نوزادان از مرگ آن ها جلوگیری می کند
هاشمی مدنی در ادامه با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح در کنگره، نوزادان مبتلا به تیروئید است گفت: امکان مبتلا بودن نوزادان به صورت مادرزادی به کم کاری تیروئید بالا است ، این مساله تا هنگامی که درمان شود خطرناک نیست.این کم کاری با انجام یک تست ساده و ارزان قابل تشخیص است.
وی افزود: اگر کم کاری تیروئید نوزادان تشخیص داده نشود، تا دو الی سه سال علائمی ندارد اما بعد از دو الی سه سال کودک دچار کند ذهنی می شود.زیرا برای رشد مغز به غده تیروئید نیاز است.اگر کم کاری تیروئید تشخیص داده شد،کودک سه الی چهار سال دارو مصرف کرده و بهبود می یابد. با پیگیری ای که در سال های گذشته در این کنگره صورت گرفت،وزارت بهداشت با انجام اجباری این تست در سال 86 موافقت کرد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه