تاریخ انتشار: یکشنبه 07 اردیبهشت 1393
احتمال تاثیر گذاری برخی هورمون ها در ابتلا به سرطان
استادیار بیمارستان امام خمینی

  احتمال تاثیر گذاری برخی هورمون ها در ابتلا به سرطان

استادیار بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از هورمون ها که به تازگی شناخته شده اند در ابتلا به سرطان تاثیر گذار باشند گفت: برای مثال هورمون آدین پو سایتو کینازها میتوانند بدون توجه به اینکه فرد چاق باشد یا چربی خون داشته باشد در روند ایجاد سرطان تاثیر داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

دکتر سید حبیب الله دشتی، جراح عمومی و استادیار بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، در گفت و گو با خبرنگار " بنیان " از شروع 3 ساله این تحقیق خبر داد و گفت: تحقیق درباره  هورمون آدین پو سایتو کینازها حدود سه سال پیش در مورد عوامل خطر سرطان روده بزرگ و رکتوم انجام شده است. نگرش علمی در گذشته به این صورت بود که بافت چربی فقط یک بافت ذخیره ای بود. اما طی یک دهه اخیر طبق بررسی هایی که روی فاکتورهایی که از بافت چربی ترشح می شود انجام گرفته مشخص شده است که این بافت علاوه بر عملکرد ذخیره ای، با ترشح هورمون هایی که اصطلاحا به آن  "آدین پو سایتو کینایزها" گفته می شود باعث تغییراتی در متابولیسم بدن هم می شوند. در واقع به جز یک فاکتور ذخیره ای که در بافت چربی دارد، در متابولیسم بدن و واکنش های بافتی و سیستماتیک بدن هم تاثیر گذار است.
وی افزود: بین بعضی از هورمون هایی که به تازگی شناخته شده اند با بعضی سرطان ها مانند پروستات و سرطان های مغز ارتباطاتی کشف شده است. از آنجایی که عوامل خطر بیماری سرطان روده بزرگ ارتباط با بافت چربی داشت، برای اولین بار حدس زدیم که ممکن است با هورمون هایی که از چربی هم ترشح می شود ارتباط داشته باشد.
دکتر دشتی ادامه داد: بنابراین یک گروه 39 نفره از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و یک گروه 30 نفره از افراد غیر بیمار را که از نظر جنس، سن ، وزن و قد با یکدیگر مطابق بودند مقایسه کرده ایم .فاکتورهای حاد این پوسایتوکیناز در گروه بیماران روده بزرگ افزایش بیشتری نشان داده اند. هنگامی  که وزن و عوامل مربوط به چاق بودن و چربی در دو گروه مقایسه  شد ، باز هم افزایش هورمون های مترشح از چربی در گروه بیماران سرطانی بیشتر بود.
وی تاکید کرد: این تحقیق تقریبا جزء معدود مطالعاتی است که معادل آن در نفاط دیگر یا انجام نشده یا بسیار کم انجام شده است.یک سال از چاپ این مقاله در مجلات معتبر دنیا گذشته است و تا کنون 7 دفعه به آن ارجاع شده است. فعلا نیازمند بررسی های مولکولی سلولی است تا این روابط که ممکن است بینشان وجود داشته باشد از نظر شیمیایی هم توجیه شود.
پیوند کبد، درمان قطعی سیروز کبدی
استادیار بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، در ادامه با اشاره به اینکه 30 سال از سابقه پیوند کبد در دنیا و 15 الی 20 سال از سابقه پیوند در ایران گذشته است گفت: پیوند کبد در ایران ابتدا در شیراز و سپس در تهران صورت گرفت. این دو مرکز با آمار بالا یعنی به عنوان مرکزی با حجم بالا در دنیا شناخته می شوند.
وی در پاسخ به این سوال که پیوند کبد چه زمانی توصیه می شود گفت: پیوند هر ارگانی در مورد بیمارانی انجام می شود که ارگان از کار افتاده باشد و عملکرد نداشته باشد. بیماری ای که به صورت عمده باعث نارسایی کبد می شود، بیماری سیروز کبدی است. بروز سیروز کبدی دلایل متفاوتی دارد. از جمله این دلایل بیماری ویروسی هپاتیت B،C و سایر ویروس ها است که می توانند به صورت مزمن کبد را درگیر کنند.
دکتر دشتی با بیان اینکه بیماری های خود ایمنی از دلایل دیگر بروز سیروز کبدی است افزود: این دو بیماری در کشور ما نسبت به نقاط دیگر دنیا شیوع بیشتری دارد، اما هنوز علت یابی صورت نگرفته است. از دیگر عللی که منجر به بیماری سیروز کبدی می شود و رشد بیشتری پیدا می کند، بیماری کبد چرب است که منجر به هپاتیت چرب و نهایتا سیروز کبد چرب می شود.
این جراح عمومی در پاسخ به این سوال که چند درصد پیوند ها موفقیت آمیز بوده است گفت: یک کمیت و یک کیفیت در پیوند کبد وجود دارد. این دو با یکدیگر درآمیخته هستند. به این صورت که معمولا در مراکزی در دنیا که تعداد زیادی پیوند کبد انجام می شود و کمترین میزان مرگ و میر داشته باشند، مراکز با حجم بالا تعریف می شوند که این عدد در دنیا 50 در نظر گرفته شده است. یعنی گفته می شود مراکزی که بیش از 50 عدد پیوند در سال انجام می دهند، عوارض و مرگ و میر بعد از جراحی تا یک سال حداقل ممکن است. مرگ و میر یک ساله بعد از پیوند در مراکز با حجم بالا در دنیا حدود 15 درصد است. طی دو سال گذشته که مرکز پیوند کبد بیمارستان امام خمینی  نزدیک به 70 الی 80 پیوند داشته است، میزان مرگ و میر یک ساله بعد از پیوند 10 درصد بوده است.
وی تاکید کرد: البته این به معنی این نیست که برای هرکسی که پیوند کبد انجام داد، تا یک سال 10 درصد امکان مرگ و میر وجود دارد. خطر مرگ و میر بیماران که نیاز به پیوند دارند و پیوند انجام نمی دهند خیلی بیشتر از افرادی است که پیوند انجام می دهند.
دکتر دشتی در پایان حداکثر میزان انتظار کبد برای بیماران مرکز امام خمینی را 3 الی 4 ماه اعلام کرد و افزود: درمان قطعی سیروز کبدی پیوند ارگان از بیمار مرگ مغزی به بیمار است.در همه مراکز پیوند کبد لیست انتظاری وجود دارد که تعدای از بیماران منتظر پیوند هستند، به شرطی که گروه خونی فرد مرگ مغزی شده با بیمار نیازمند به پیوند هماهنگ باشد.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه