تاریخ انتشار: دوشنبه 15 اردیبهشت 1393
تازه ترین خبر از درمان بیماری های قرنیه با سلول های بنیادی
کارشناس ارشد بیمارستان فارابی

  تازه ترین خبر از درمان بیماری های قرنیه با سلول های بنیادی

کارشناس ارشد آزمایشگاه حیوانات بیمارستان فارابی از امکان استفاده سلول های بنیادی که از منابع مختلف به دست می آیند در درمان انواع بیماری های قرنیه خبر داد.
امتیاز: Article Rating

لیلا آقاجان پور، کارشناس ارشد کارشناس ارشد-آزمایشگاه حیوانات در فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی در گفت و گو با خبرنگار "بنیان" گفت: معمولا شایع ترین و متداول ترین منبع سلول های بنیادی برای درمان بیماری های قرنیه ، سلول های بنیادی لیمبال (Limbel) است.
وی افزود: مشکلاتی در تزریق سلول های بنیادی لیمبال که ممکن است از خود بیمار یا خویشاوندانش گرفته شود در پیوند اوتولوگ و آلوگرافت وجود دارد. خطر رد ایمنی و وجود نداشتن اهدا کننده مناسب از جمله این مشکلات است. همچنین مدتی که این بیماران باید از نظر ایمنی تحت نظر باشند طولانی است.  بنابراین به دلیل مشکلات ذکر شده بحث استفاده از سایر منابع سلول های بنیادی در درمان قرنیه حائز اهمیت است.

منابع مختلف جذب سلول های بنیادی برای درمان بیماری های قرنیه 
این کارشناس بخش فراهم آوری سلول های بنیادی بیمارستان فارابی با بیان اینکه در کنار سلول های بنیادی لیمبال چندین منبع سلولی وجود دارد که اخیرا روی آن ها تمرکز شده است ادامه داد:  سلول های بنیادی پالپ دندان ، سلول های بنیادی فولیکول مو ، سلول های بنیادی مزانشیمی که از مغز و استخوان یا منبع دیگر گرفته شود در بخش مربوط  به سلول های بنیادی با منشا غیر چشمی که در پیوندهای اوتولوگ استفاده می شود قابل ذکر است.
وی در پاسخ به این سوال که سلول های بنیادی ذکر شده در درمان چه بیماری های قرنیه ای کاربرد دارد گفت: منظور از بیماری های قرنیه عمدتا بیماری های تمایز سلول های بنیادی لیمبال است که به دو صورت اولیه و ثانویه می توانند بروز پیدا کنند. در واقع یا عوامل ژنتیکی  یا عوامل خارجی مانند آسیب های فیزیکی، شیمیائی، حرارتی و لنزهای تماسی می توانند باعث این بیماری ها شوند.
آقاجانپور در ادامه تاکید کرد: چندید طرح آزمایشگاهی در این زمینه انجام شده است. در این طرح ها سلول ها  از حیوانات آزمایشگاهی که معمولا خرگوش و رت  هستند گرفته می شود. ما سلول های مغز و استخوان، بافت قرنیه  و چربی را جدا کرده  و در محیط های آزمایشگاهی کشت داده و تکثیر می کنیم. سپس با مارکرهای آزمایشگاهی نشان دار کرده و  بعد تزریق می کنیم که اثرات این فرآیند روی مدل های حیوانی موفقیت آمیز بوده است.
آقاجان پور در پایان تاکید کرد: بنابراین سلول های بنیادی برای درمان بیماری های قرنیه ای یا از فرد بیمار، یا از خویشاوندان یا از اجساد گرفته می شود.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه