تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 بهمن 1390
کمک به تحقیقات با استفاده ازمدل آزمایشگاهی بیماری آلزایمر

  کمک به تحقیقات با استفاده ازمدل آزمایشگاهی بیماری آلزایمر

شیوه جدیدی برای مطالعه بیماری آلزایمر در آزمایشگاه توسط دانشمندان در ولکام تراست و موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا در کمبریج در حال توسعه است که به محققان کمک خواهد کرد به وضوح نحوه پیشرفت بیماری را درزندگی واقعی ببینند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از wellcome.ac.uk؛ محققان از سلول های بنیادی تولید شده از سلول های پوستی برای تولید جمعیت سلول های عصبی که درست مثل سلول های مغز انسان رفتار می کنند استفاده کردند. این مدل می تواند هم برای بررسی چگونگی آغاز بیماری آلزایمرو پیشرفت آن درافراد وهم برای آزمایش و توسعه درمان های جدید بالقوه برای این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.
سلول های مورد استفاده ازداوطلبان مبتلا به سندرم داون بدست آمد. افراد مبتلا به سندرم داون در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمرهستند و اغلب درسن متوسط مبتلا به آن تشخیص داده می شوند، در نتیجه، با استفاده ازسلول های بنیادی این افراد، پیشرفت بیماری آلزایمر را می توان سریعتر از  سلول های افراد معمولی ردیابی کرد. در آزمایشگاه، این مدل بیماری را می توان طی چند ماه به جای چند سال یا چند دهه که درزندگی واقعی طول می کشد توسعه داد.
مدلهای حیوانی به طور موثری برای تحقیق بیماری آلزایمراستفاده می شوند، اما تکثیرهمه جنبه های بیماری درآنها دشواراست. مدل های جدید با استفاده از سلول های انسانی، همه نشانه های بیماری آلزایمررا که درمغز بیماران پس ازمرگ وکالبد شکافی مشاهده می شود را ایجاد کرده و همان پلاک های پروتئینی آمیلوئید، و همچنین پروتئين  دیگری به نام تائو، و بسیاری از ویژگی های مشخصه دیگررا نشان می دهد..
آمیلوئید از پیش ساز APP (پروتئین پیش ساز آمیلوئید) مشتق شده است که توسط یک ژن روی کروموزوم 21 کنترل می شود. افراد مبتلا به سندرم داون دارای نسخه اضافی از کروموزوم 21 هستند  به همین دلیل است که آنها در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمرقرار دارند.
دکتر Rick Livesey ، رهبری این مطالعه گفت:" یکی از بزرگترین چالش های پیش روی محققان زوال عقل در حال حاضر عدم وجود راه های مناسب برای ردیابی این بیماری در طول زمان است. با استفاده ازسلول های بنیادی بدست آمده ازافراد مبتلا به سندرم داون، ما قادربه ردیابی پیشرفت بیماری در طول یک دوره زمانی کوتاه ترازآنچه در گذشته ممکن بود شدیم.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه