تاریخ انتشار: یکشنبه 30 بهمن 1390
شناسایی ساختار پروتئین سرکوبگر توموری در سرطان کولورکتال

  شناسایی ساختار پروتئین سرکوبگر توموری در سرطان کولورکتال

پروتئين سرکوب کننده توموربه نام  adenomatous polyposis coli  (APC) فاکتورخطرناک ژنتیکی اصلی برای سرطان کولورکتال است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress ، پروتئين سرکوب کننده توموربه نام  adenomatous polyposis coli  (APC) فاکتورخطرناک ژنتیکی اصلی برای سرطان کولورکتال است.
در واقع، جهش هایی که به طور بالقوه ساختار یا عملکرد این پروتئین را تغییرمی دهند درحدود 85٪ از تومورهای انسانی روده بزرگ که در حال حاضر سومین علت مرگ ناشی ازسرطان در سراسر جهان  است یافت می شوند.
متاسفانه  APC یک پروتئین بسیار بزرگ با زیرواحدهای متعدد است که آنرا برای تعیین تاثیر مستقیم یک جهش مشکل می سازد. مکانیسم های که بوسیله آنها این جهش منجر به سرطان می شود هنوز به درستی شناسایی نشده است.
آنالیزهای ساختاری بینش های مفیدی در شناخت عملکرد این پروتئین ارائه می دهد، اما به دست آوردن این اطلاعات از چنین پروتئین عظیمی مشکل سات.
بنابراین Yokoyama و همکارانش تصمیم به تمرکز بر روی بخش خاصی از APC گرفتند که به آنها در درک چگونگی نقش آن در فعال شدن ژن های درگیر با تومورزایی کمک کند.
این محققان تشخیص دادند که این بخش دارای یک ساختار مارپیچی با شیار L  شکل برای اتصال به بخش های دیگراست.
Yokoyama و همکارانش پس از آن قادر به تایید مشارکت این بخش  در معرفی جهش و تعیین تاثیر آنها بر روی میل ترکیبی این پروتئین ها به یکدیگرشدند.
با استفاده ازاین اطلاعات، محققان به اهمیت بالقوه جهش های واقعی دراین نوع پروتئین پی بردند.
 Yokoyama می گوید: ما موفق به ترسیم جهش های APC مربوط به سرطان و تجزیه و تحلیل اثرات آن در ساختار APC و دراتصال پروتئین ها به APC شدیم. در واقع، به نظر می رسد برخی از تغییرات اسید آمینه ایجاد شده توسط این جهش به طور مستقیم بر شکل گیری پیچیده APC تاثیر می گذارد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه