تاریخ انتشار: یکشنبه 11 خرداد 1393
ویرایش DNA برای اصلاح بیماری های ژنتیکی

توسط گروهی از محققان بین المللی یافته های جدیدی در مورد چگونگی ویرایش ژن ها توسط برخی آنزیم ها به دست آمده است. این اطلاعات می تواند در اصلاح بیماری های ژنتیکی به کار آید.
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان فرایندی را گزارش کرده اند  که در آن گروهی از آنزیم ها به نام CRISPR به ساختار DNA متصل شده و آن را تغییر می دهند. یافته های این گروه از پژوهشگران قطعه ارزشمندی از پازلی است که متشکل از ابزارهای ویرایش کننده ژنوم است که می توانند برای اصلاح بیماری های ژنتیکی در انسان به کار آیند. نتایج مطالعه فوق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) ارائه شده است.
آنزیم های  CRISPR برای اولین بار در سال 1980 در باکتری ها کشف شدند و نوعی مکانسیم دفاعی  درمقابل ویروس های مهاجم به شمار می آیند. محققان به تازگی نشان داده اند یک نوع آنزیم CRISPR به نام Cas9 می تواند برای ویرایش ژنوم ( مجموعه کامل اطلاعات ژنتیکی) انسان به کار آید. این آنزیم ها توانایی هدف قرار دادن یک مجموعه خاص از جفت بازها را در بین سه میلیارد جفت باز مولکول DNA دارند. این کار معادل اصلاح یک کلمه اشتباه در دایره المعارف 23 جلدی است  یا به عبارت دیگر یافتن سوزن در انبار کاه. آنزیم های CRISPR از یک مولکول RNA (مولکولی مشابه ساختار DNA) استفاده می کنند و ساختار ویژه ای به نام R-loop  تشکیل می دهند. محققان توانسته اند با به کارگیری تکنیک های پیشرفته، مراحل تشکیل ساختار R-loop را قبلا مشاهده نشده بود ببینند. محققان می گویند توالی DNA بر روی تشکیل R-loop تاثیر گذاراست و دراین فرایند تنها یک نقطه خاص از DNA ژنوم مورد هدف قرار می گیرد و محققان امیدوارند در آینده بتوانند با دستکاری آنزیم های CRISPR  و کاهش احتمال انتخاب اهداف اشتباه، درستی عملکرد آن ها را افزایش داده و از این روش برای اصلاح بیماری های ژنتیکی بیماران استفاده کنند.

شنبه, 22 آذر,1393