تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اسفند 1390
اولین کنگره ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برگزار شد

  اولین کنگره ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برگزار شد

اولین کنگره ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با محورهای محورهای بانک های زیستی، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی، بهره برداری از ذخایر ژنتیکی و زیستی و تنوع زیستی و زیست فناوری برگزار شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، در این کنگره که 3 و 4 اسفند در محل مرکز همایش های پژوهشگاه رویان برگزار شد، در پانل بهره برداری از ذخایر ژنتیکی زیستی دکتر کوروش جمعه خالدی پیرامون نقش و اهمیت تنوع زیستی در پدافند غیرعامل، دکتر پرویز اولیا در خصوص ضعف ها و تهدهای بهره برداری از ذخایرژنتیکی میکروبی در ایران، دکتر سید قاسم حسینی سالکده درباره از توالی ژنوم تا متاژنوم میکروبی و دکتر محمد رضا ناطقی نیز درباره نقش شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در بهره برداری از منابع زیستی سخنرانی کردند.

در پانل تنوع زیستی و زیست فناوری و همچنین پانل محیط زیست، اخلاق، ایمنی و حقوق زیستی نیز اساتید علوم زیست شناسی به ارائه مقالاتی پیرامون جایگاه زیست بانک در صنایع تولید فرآورده های بیولوژیک، تنوع زیستی در حذف بیوکاتالیتیک گوگرد از ترکیب مدل دی بنزوتیوفن، بررسی ابعاد حقوقی و اخلاقی بانک های زیستی و ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی ، موجدات تراریخته (GMOs) و اخلاق زیستی خواهند پرداخت.
این همایش تا عصر امروز ادامه خواهد داشت. 

حمايت ستاد زيست فناوري از ايجاد زيست‌ بانك‌هاي جديد    

گفتنی است دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي رييس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ایران روز گذشته در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: ايران، منطقه‌اي سرشار از تنوع زيستي بالا از حيث گياهان، جانوران و ميكروارگانيسم‌ها است كه طي نيم قرن اخير بسياري از نمونه‌هاي زيستي به طرق مختلف از كشور خارج شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است. بي‌توجهي و عدم حمايت مالي و نهادينه نبودن حراست از ذخاير زيستي كشور باعث شده تا بهره‌برداري از ذخاير ارزشمند ژنتيكي و زيستي براي نسل حاضر در شرايط مناسب ميسر نشود.

وي در ادامه با اشاره به حمايت‌هاي دلگرم‌كننده رهبر معظم انقلاب از توسعه علوم زيستي در كشور اظهار كرد: در سالهاي اخير پس از تهيه و تصويب سند ملي زيست فناوري، ستاد توسعه زيست فناوري شكل گرفت تا اين حركت را تسريع و توسعه بخشد؛ اما آيا توسعه زيست فناوري بدون دسترسي به اين منابع و ذخاير ژنتيكي و زيستي ميسر است؟ در شرايطي كه از يك طرف در تحريم بانك‌هاي زيستي بزرگ جهاني هستيم و از طرفي در كشوري سرشار از تنوع زيستي قرار داريم؛ اين كه چرا طي يكي دو دهه اخير، اين سياستگذاري‌ها صورت نگرفته، مورد بحث نيست؛ بلكه اين كه از اين به بعد چگونه با اين موضوع برخورد خواهد شد مورد سوال است.

به گزارش ايسنا، شاهزاده فاضلي با اشاره به تشكيل كارگروه زيست بانك‌هاي ستاد توسعه زيست فناوري اظهار داشت: از جمله مواردي كه در دستور كار اين كار گروه قرار دارد، تهيه نقشه راه جهت ذخاير ژنتيكي و زيستي، توسعه شبكه ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي، حمايت جدي از فعاليتهاي بانك‌هاي زيستي و ايجاد زيست بانك‌هاي جديد و تدوين قوانين لازم جهت مالكيت معنوي و حمايت از زيست بانكهاست.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه