تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 اسفند 1390
نگهداري بافت‌هاي زنده بدون فريز كردن ميسر شد

  نگهداري بافت‌هاي زنده بدون فريز كردن ميسر شد

عضو هيات علمي سازمان انتقال خون از شناسايي كاركردهاي ناشناخته يك پروتيين خبر داد كه به گفته وي با اين يافته جديد، حفاظت و نگهداري بافت‌هاي زنده در دماي عادي ميسر مي‌شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دكتر مهريار حبيبي رودكنار - مدير گروه بيوتكنولوژي مركز تحقيقات طب انتقال خون - با انجام تحقيقاتي در خصوص كاركردهاي ناشناخته پروتئيني به نام «ليپوكالين 2» در بدن موجودات زنده اين موضوع را دريافت كه وجود ميزان بالايي از اين پروتئين در سلول‌ها، زنده ماندن و تكثير آن‌ها را در دماي يخچال معمولي ميسر مي‌كند.
به طور معمول نگهداري سلول‌ها به مدت طولاني، مستلزم فريز كردن آن‌ها در نيتروژن مايع (دماي منفي 170 درجه سانتيگراد) به همراه ماده نگهدارنده DMSO است.
براساس يافته‌هاي اين پژوهش، پروتئين «ليپوكالين 2» مي‌تواند به عنوان عامل حفاظتي در مقابل سرما و گرما به كار رود.
حبيبي رودكنار خاطرنشان كرد: نگهداري سلول‌ يا بافت زنده اعم از عضو پيوندي يا خون در ازت مايع بسيار هزينه بر است؛ اما اين يافته علمي مي‌تواند در نگهداري بافت‌هاي زنده يا مقاوم سازي بدن در مقابل سرما و گرما تحول شگرفي پديد آورد.
وي افزود: اين پروتيين در مقابل استرس‌هاي اكسيداتيو نيز مقاومت سلول‌ها را بالا مي‌برد. اين كاركرد به طور طبيعي نيز در بدن وجود دارد اما افزايش طبيعي آن در بدن محدود است و حضور اين پروتيين بيش از مقادير طبيعي مقاومت بيشتري به بافت‌ها مي‌بخشد.
مدير گروه بيوتكنولوژي مركز تحقيقات طب انتقال خون يكي از مهمترين كاربردهاي اين پروتيين را در نگهداري بافت پيوندي دانست كه سرما به آن آسيب مي زند وگفت: اميدواريم به كمك اين پروتيين بتوانيم سلول‌ها را از آسيب ناشي از استرس سرما در امان نگه داريم.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه