تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 اسفند 1390
سلول های کبدی مصنوعی گزینه ای مناسب در کاهش آزمایش های حیوانی

  سلول های کبدی مصنوعی گزینه ای مناسب در کاهش آزمایش های حیوانی

محققین دانشگاه کمبریج با ایجاد سلول های کبدی از سلول های بنیادی باز برنامه نویسی شده، جایزه ملی مرکز ملی تحقیقات را به دلیل جایگزینی و کاهش  استفاده ازنمونه های حیوانی در پژوهش (NC3Rs) را به خود اختصاص داد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تولید سلول های کبدی با ویژگی بیماری های  کبدی ارثی که از سلول های پوست انسان توسط دکتر Ludovic Vallier از دانشگاه کمبریج  انجام گرفته بود توانست جایزه مرکز ملی برای جایگزینی و کاهش حیوانات در پژوهش (NC3Rs)را به دست آورد. این سلول های مشهور به عنوان سلول های پرتوان القایی انسانی (hIPSCs) هستند که در حال حاضر با توجه به امکانات  موجود به عنوان یکی از گزینه های ممکن برای ترمیم بافت ها و اندام های آسیب دیده مورد توجه قرار گرفته است.اما تلاش های دکتر Ludovic Vallier درکاهش تعداد حیوانات مورد استفاده برای ارزیابی  اثرات داروها در درمان، منجر به دریافت جایزه این مرکز توسط این گروه تحقیقاتی شد.
سلول های کبدی (هپاتوسیت ها)انسانی امکان رشد در آزمایشگاه را نداشته  و تفاوت های بین  این نوع سلول ها درانسان و جوندگان چندان زیاد نبوده این بدین معناست که به ندرت می توان بیماری های انسانی را در مدل موشی ایجاد کرده و یا از سلول های کشت شده کبدی موش یا رت استفاده نمود.
دکتر Ludovic Vallierدر این مطالعه سلول های فیبروبلاست  پوست را از هفت بیمار مبتلا به انواع بیماری های کبدی و سه فرد سالم (گروه شاهد) جمع آوری کردند. سپس با استفاده از تکنیک iPS سلول ها ی فیبروبلاست  پوستی را به سلول های بنیادی تبدیل کردند. سپس این سلول های بنیادی را برای تولید سلول های هپاتوسیتی با طیف گسترده ای از بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفت.
تولید سلول های کبدی ازسلول های پرتوان القایی انسانی hIPSC می تواند به عنوان یک مدل in vitro برای تحقیقات پایه ای و کشف ترکیبات دارویی مناسب در این زمینه باشد. استفاده از این روش در حال حاضر به کاهش استفاده از حیوانات مورد نیاز برای تولید سلول های کبدی در آزمایشگاه منجر خواهد شد.. این سلول ها همچنین می تواند معضلات ناشی ازاستفاده مدل های حیوانی  برای تست  ترکیبات دارویی و عوارض احتمالی ایجاد شده در حیوانات  را حل کند.
استفاده ازاین روش ، دریچه ای جدید برای تحقیقات پزشکی در زمینه بیماری های کبدی و بهبود کیفیت علم فراهم کرده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه