تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اسفند 1390
 2 تا 5 ساله ها؛ بیشترین گروه مبتلا به سرطان کودکان

  2 تا 5 ساله ها؛ بیشترین گروه مبتلا به سرطان کودکان

یک عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه رده سنی بین دو تا پنج سال درحال حاضر بیشتر از همه کودکان درگیر بیماری های سرطانی هستند گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو موثر بوده است.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمد فرانوش فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان در گفتگو "با بنیان" در خصوص بروز انواع سرطان ها در کودکان گفت: در حال حاضر از میان انواع سرطان ها، سرطان خون در کودکان شایع تر است و از این میان لوسمی لنفوبلاستیک حاد(ALL) حدود 85 درصد ، لوسمي ميلوئيد حاد اطفال (AML ) حدود 12 درصد و 3 درصد به بقیه لوکمی های مزمن تعلق دارد.
وی تاکید کرد که سرطان لنفوبلاستیک حاد در حال حاضر در بین کودکان شایع تر است.
دکتر فرانوش درباره درمان سرطان های کودکان نیز گفت: شایعترین درمان، پیوند از مغز استخوان و تشخیص براساس فلوسایتومتری و بعد شیمی درمانی است. در برخی بیماران خاص یک دورن کوتاه رادیوتراپی نیز لازم است انجام شود.
وی اضافه کرد: در برخی بیماران که فاکتورهای ژنتیکی خاص دارند یا درمان کارساز نبوده یا بیماری دوباره عود کرده پیوند از مغز استخوان انجام می شود.
5-2 ساله ها، بیشتر ین گروه سنی مبتلا به سرطان
این فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان با بیان اینکه رده سنی بین دو تا پنج سال درحال حاضر بیشتر از همه کودکان درگیر بیماری های سرطانی هستند گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو موثر بوده است.
وی با تاکید براینکه عوامل محیطی مثل آلودگی هوا، زندگی در مناطقی که دکل فشار قوی برق وجود دارد و یا مواد غذایی نامناسب منجر به عفونت های ویروسی و تغییردر ژنوم ایجاد می کند گفت: عفونت ویروسی باعث تغییر در ساختار ژنیتیک و بعد تغییر در فعالیت سلول ها و سرطانی شدن آنها می شود.
دکتر فرانوش پیوند از سلول های بنیادی مغز استخوان را تنها راه درمان کودکان مبتلا به سرطان ندانست و اضافه کرد: به جز مغز استخوان، از سلول های بنیادی خون بندناف یا خون محیطی هم برای درمان انواع سرطان ها در سراسر دنیا استفاده می شود اما در کشور ما درحال حاضر فقط مرکز شریعتی این کار را انجام می دهد که البته با گشایش مراکز پیوند جدید در ایران این مشکل نیز مرتفع می شود.
این عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: مراکز پیوند جدید در بیمارستان مفید، بیمارستان مرکز طبی کودکان و موسسه محک که به تازگی راه افتاده و در سال 91 کار پیوند را شروع می کند تعبیه شده اند.
وی خاطرنشان کرد: البته باید گفت سلول درمانی از خون بندناف در بیماری های سرطانی بررسی شده اما تفاوت خاصی در مقایسه با پیوند از مغز استخوان مشاهده نشده اما در برخی کشورها در بیماری هایی مثل CP یا پارکینسون یا MS  به نتایج خوبی رسیده اند.
دکتر فرانوش در باره پروژه های جدید به کمک سلول های بنیادی گفت: درحال حاضر سلول درمانی به کمک سلول های مزانشیمی را در دست مطالعه داریم تا به کمک آن پیوند به دنبال بیماری های بدخیم را بررسی کنیم.
پایان مطلب/


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه