تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اسفند 1390
ژن جدید سرطان گلو کشف  شد

  ژن جدید سرطان گلو کشف شد

دانشمندان مطالعه گسترده ای را در سطح ژنومی در یک خانواده آمریکایی با یک بیماری غیر معمول ارثی که بر24 نفرازاعضای خانواده دربیش از پنج نسل موثربوده، انجام دادند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان کینگز کالج  لندن و دانشگاه هیروشیما ژاپن، یک ژن خاص مربوط به سرطان گلو را پس از مطالعه ژنتیکی خانواده ای که 10 عضو آن به این بیماری مبتلا بودند  شناسایی کردند.
این پژوهش که در مجله آمریکایی Human Genetics منتشر شده است، با کشف جهشی در ژن ATR ، برای اولین بار شواهدی را مبنی برارتباط بین اختلال این ژن و یک فرم ازسرطان ارثی ارائه کردند.
محققان می گویند این یافته ها ایده های جدید ی را در مورد عوامل ژنتیکی مرتبط با سرطان گلو افزایش داده و الگویی را برای بررسی نقش ATR در بیولوژی سرطان فراهم می کند.
دانشمندان مطالعه گسترده ای را در سطح ژنومی در یک خانواده آمریکایی با یک بیماری غیر معمول ارثی که بر24 نفرازاعضای خانواده دربیش از پنج نسل موثربوده، انجام دادند. مشخصات این بیماری عبارتند از: اختلالات رشد و نمو مو، دندان و ناخن و همچنین اتساع رگ های خونی پوست.  تقریبا هر فرد درگیربا این بیماری دراین مطالعه، سرطان حلق (کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی- حلقی) را در سن 20 تا 30 سالگی بروز داده بود.
این گروه، نمونه خون 13 عضو ازاین خانواده آسیب دیده  و همچنین 13 فرد سالم  را مورد بررسی قراردادند. پس ازتجزیه وتحلیل این نمونه ها یک جهش منفرد در ATR را در تمام افراد مبتلا به این بیماری شناسایی کردند، اما هیچ یک ازافراد سالم چنین جهشی را نشان ندادند. ده نفر از 13 نفر مبتلا به بیماری سرطان گلو بودند.
پروفسور John McGrath  از کینگز کالج لندن گفت: این مطالعه ای جالب توجه است که نه تنها توضیح ژنتیکی سندرمی غیرمعمول را ارائه می دهد بلکه همچنین بینش جدیدی نسبت به ارتباط ژن ATR با نوع خاصی از سرطان را ارائه می دهد.
او افزود:عوامل خطر برای ابتلا به سرطان گلو عبارت است از: مصرف الکل ، تنباکو و همچنین عفونت های ویروسی مثل ویروس HPV.
 این اولین مدرک ارتباط اختلال در ژن ATR با استعداد ابتلا به این نوع ازسرطان است. ما می دانیم که ATR پروتئین حیاتی مسیر ترمیم DNA  سلول را کد می کند. ما در حال حاضر در حال بررسی مسیرهای سرطان با جزئیات بیشتربرای یافتن درمان های جدید هستیم.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه