تاریخ انتشار: دوشنبه 22 اسفند 1390
بیماری های عضلانی پاسخ بهتری به سلول درمانی می دهند

  بیماری های عضلانی پاسخ بهتری به سلول درمانی می دهند

 یک فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: سلول درمانی بیماری های عضلانی بهتر از سایر بیماری ها جوابگو است بافت عضله ساده تر از بافت مغز است. هرچه بافت پیچیده تر باشد و ارتباطات مشکل تری داشته باشد امکان اینکه سلول، نقطه مورد نظر ما را ترمیم کند مشکل تر است.
امتیاز: Article Rating
دکتر غلامعلی شهیدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، فوق تخصص مغز و اعصاب و فلو شیب فوق تخصصی اختلالات حرکتی از انگلستان در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: در حال حاضر چند مطالعه در دنیا بر روی پارکینسون درحال انجام است . در یک تحقیق سلول های بنیادی به طور مستقیم داخل مغز تزریق می شوند و در مطالعه ای دیگر سلول های بنیادی داخل خون فرد بیمار تزریق می شود و محققان هنوز نتایج نهایی و قطعی درباره بی خطر بودن این روش های درمانی ارائه نکرده اند.
دکتر شهیدی با تاکید بر اینکه سلول های بنیادی منشاءهای مختلفی دارند تصریح کرد: همیشه خطر ایجاد تومور حاصل از سلول های بنیادی وجود دارد و این خطر در آندسته از بیمارانی که سلول بنیادی به طور مستقیم وارد مغز می شود ریسک بالاتری دارد.
این فوق متخصص مغز و اعصاب درباره درمان پارکینسون گفت: درحال حاضر درمان این بیماری مانند گذشته براساس دارو است و کاشت الکترود نیز در کشورمان رایج است.
وی درخصوص کاشت الکترود گفت: در بیماران مبتلا به پارکینسون غیر قابل درمان با دارو، توسط سیستم "استریوتاکسی" در هسته‌های عمقی مغز در ناحیه "ساب تالاموس" (زیر تالاموس)،الکترودهای خاصی گذاشته می‌شود. کاشت الکترود به صورت کار گذاشتن سیم الکترود بسیار حساس داخل مغز در هسته های مغز صورت می گیرد.
به گفته دکتر شهیدی این اقدام درمانی که از سال 84 مورد مطالعه قرار گرفته است از سال 86 در کشور به طور فراگیر انجام می گیرد و برای کنترل بیماری است نه بهبود آن.
سلول درمانی بیماری های عضلانی بهتر از سایر بیماری ها جوابگو است
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره تاثیر سلول درمانی در درمان بیماری ها گفت: سلول درمانی بیماری های عضلانی بهتر از سایر بیماری ها جوابگو است بافت عضله ساده تر از بافت مغز است. هرچه بافت پیچیده تر باشد و ارتباطات مشکل تری داشته باشد امکان اینکه سلول، نقطه مورد نظر ما را ترمیم کند مشکل تر است.
وی به عنوان مثال گفت: در آلزایمر درمان بیماران خیلی دشوار است اما در پارکینسون راحت تر است و می توان حدس زد که در ام اس سلول درمانی خیلی راحت تر است چون سطح سلول هایی که آسیب می بینند از نظر سطح ارگانیک ساده تر است.
دکتر شهیدی درباره جایگاه ایران عرصه سلول درمانی گفت: کشوری مانند آمریکا از اوایل دهه 90 کار بر روی سلول های بنیادی را آغاز کرده و برخی کشورهای دیگر مثل انگلیس در این دانش پیشتاز بوده اند و از سازندگان آن هستند.
در کشور ما نیزهمین قدر که ما می توانیم از این دانش استفاده کنیم جای خوشبختی است چون بسیاری از کشورهای همسایه توان استفاده از این را ندارند و حتی متخصصینی که بتوانند این دانش را به خدمت بگیرند نتوانسته اند تربیت کنند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران نیز گام های بلندی برای تولید علم و کمک به پیشرفت این دانش نو پا برداشته شده که بسیار عالی است.
این فوق تخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه کشورهایی مانند روسیه، چین و ژاپن هم از پیشگامان دانش سلول درمانی هستند افزود: جایگاه ایران در منطقه نسبت به همسایگان بسیار قوی تر است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 11 مهر,1394

هادی

سلام حدودا 2ماه همسر من دچار حرکت گردن و لرزش سرشده به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردیم داروهای خواب آور تجویز کرده اند.لطفا راهنمایی نمایید .مشهد به کدام متخصص مراجعه کنم. متشکرم

ﺳﻪشنبه, 29 اردیبهشت,1394

نیما

سلام <br />من از دو سالگی دچار لرزش تمام بدن می شوم بیشتر سمت چپ است 24 سالمه این بیماری ارثیه هر جا که خجالت می کشم یا شلوغ باشه یا خوشهالی زیاد یا ناراحتی این بیمای بروز می دهد پول درمان رو ندارم چه کار کنم نام این بیماری دیستمونی است . با تشکر

ﺳﻪشنبه, 29 اردیبهشت,1394

نیما

با سلام <br />من از دو سالگی دچار لرزش تمام بدن می شوم بیشتر سمت چپ است 24 سالمه این بیماری ارثیه هر جا که خجالت می کشم یا شلوغ باشه یا خوشهالی زیاد یا ناراحتی این بیمای بروز می دهد پول درمان رو ندارم چه کار کنم ?

دوشنبه, 11 اسفند,1393

مولود

باسلام آیا عمل بیماران سی پی اکتسابی در ایران انجام میگیرد ؟ دکتر شهیدی بهم قول داده بودند که این عمل رو خودش به ایران می آورند چون ظاهرا فقط در فرانسه ای این عمل صورت میگیرد. بیصبرانه منتظر پاسختان هستم متشکرم

چهارشنبه, 12 شهریور,1393

زینب

باسلام و خسته نباشید,,من خاهرزادم چند ماهه دچار اختلال تو حرف زدن و راه رفتن پیدا کرده بعد از بستری شدن تو بیمارستان امام خمینی تهران تشخیص ویلسونو دادن میخاستم بدونم الان 6ماهه تحت درمانه ولی بهبودی نیست ابا دکتر اینجور مریضایی هم داشته و میتونیم مزاحم ایشون بشیم برا درمان?!

یکشنبه, 11 خرداد,1393

لیلا عرب

نگین عزیز <br />با سلام <br />مشاوره دارویی در حیطه این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد.

شنبه, 10 خرداد,1393

negin

با سلام پدر من 50 سال سن دارند و 1 سال هست که دست راستشون میلرزه و خود دکتر شهیدی تشخیص دادند پارکینسون داره , می خواستم بدونم مصرف دارو مادوپار چه عوارضی داره ایا توهم زاست؟ و عمل در چه مرحله ای مناسب است؟ لطفا جواب بدید.

ﺳﻪشنبه, 05 فروردین,1393

لیلا عرب

الهام عزیز <br />با سلام <br />Tremor یا لرزش در مادر شما به دلیل ابتلا به پارکینسون است که متاسفانه با جراحی قابل درمان نیست .زیرا علت آن کاهش دوپامین در مغز این بیماران است.

ﺳﻪشنبه, 05 فروردین,1393

لیلا عرب

الهام عزیز <br />با سلام <br />Tremor یا لرزش در مادر شما به دلیل ابتلا به پارکینسون است که متاسفانه با جراحی قابل درمان نیست .زیرا علت آن کاهش دوپامین در مغز این بیماران است.

دوشنبه, 04 فروردین,1393

الهام

باسلام <br />مادرم درحال حاضر بعداز هرسه ساعت دچارلرزش زيادي مي شه به نظر مي رسه مادوپار فقط براي سه ساعت اثرداره ايا عمل جراحي مي تونه لرزش را ازبين ببره ويا اورا به حالت عادي زندگي برگردونه؟متاسفانه بيماري پاركينسون خيلي پيشرفت داشته است

چهارشنبه, 09 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />تشخیص بیماری این بیمار که توسط متخصصین مغز و اعصاب مطرح شده چیست؟

چهارشنبه, 09 بهمن,1392

نیلوفر

slm <br />yki az dostanam az sene 13 salegi be tore nagahani ekhtelale harekati barashon pish omade k alan k 24 saleshe hanoz hamonjorian...ishon mgan harvaght asabi mishan pahashon khoshk mishe va dar rah raftan dochare moshkel mishan...ama mitonan kohnavardi beran va ya hata rannandegi konan...pishe chan doktor raftan ke teye azmayeshat maghze ishon hch moshkeli nadarad va hamintor dar khanevade daraje yek ishon hamchin bimarie nabode....mikhastam bedonam aya darmani darad va bayad chkar kard? <br />albate ma gharare to in mah be tehran biaiem baraye moayene pishe doktor shahidi

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه