تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 اسفند 1390
دانشمندان ساختارهای چشمی را از سلول های بنیادی مشتق از خون انسانی تولید کردند

  دانشمندان ساختارهای چشمی را از سلول های بنیادی مشتق از خون انسانی تولید کردند

یافته ها نشان می دهد که گردآوری سلول های شبکیه و تبدیل به بافت های پیچیده شبکیه، از نمونه خون بیماران ممکن است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ، برای اولین بار، دانشمندان ساختارابتدایی شبکیه شامل سلول های پیش سازنورونی شبکیه را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی  (IPS) مشتق ازخون انسان تولید کردند.
و درپیشرفتی دیگر، این ساختار شبکیه چشم ظرفیت تشکیل لایه هایی از سلول ها را مشابه آنچه درتشکیل شبکیه طبیعی انسان رخ می دهد  داشته و دارای توانایی تبادل اطلاعات با هم بودند. این یافته ها نشان می دهد که گردآوری سلول های شبکیه و تبدیل به بافت های پیچیده شبکیه، از نمونه خون بیماران ممکن است.
برنامه های کاربردی بسیاری ازبافت شبکیه انسانی ساخته شده درآزمایشگاه، پیش بینی می شود که ازجمله استفاده از آنها برای تست داروها و مطالعه بیماری های تحلیل برنده شبکیه است. روزی نیز ممکن است جایگزین لایه های متعدد شبکیه چشم به منظور کمک به بیماران مبتلا به آسیب  پیشرونده شبکیه شود.
دکتر David Gamm چشم پزشک اطفال و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: "ما نمی دانیم تا چه حد این تکنولوژی طول خواهد کشید، اما این واقعیت که ما قادر به رشد ساختار ابتدایی شبکیه از سلول های خون بیمارشدیم دلگرم کننده است."
در حال حاضر، تیم Gamm، سلول های ابتدایی شبکیه را از سلول های IPS مشتق شده از خون جمع آوری شده از طریق تکنیک های استاندارد تولید کرده اند.
در این مطالعه، حدود 16 درصد از ساختار اولیه شبکیه لایه های مجزایی را ایجاد کردند. خارجی ترین لایه شامل گیرنده های نوری بود، در حالی که لایه های میانی و داخلی دارای سلول های عصبی و سلول های گانگلیونی بودند. این آرایش خاص سلول ها مشابه ساختار پشت چشم است. علاوه بر این، آنها نشان دادند که این سلول های شبکیه قادر به ایجاد سیناپس که شرط لازم برای برقراری ارتباط با یکدیگراست، بودند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه