تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 فروردین 1391
کشف بیومارکرهای  جدید برای تشخیص بیماری عصبی  اوتیسم

  کشف بیومارکرهای جدید برای تشخیص بیماری عصبی اوتیسم

محققان دانشگاه های  برزیل، اوپسالا و دانشکده پزشکی تهران گامی مهم در جهت توسعه روش تشخیصی سریع، ارزان برای بیاری اوتیسم برداشتند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در تحقیق مشترکی که توسط محققان دانشگاه  برزیل ٬ دانشگاه اوپسالا، در سوئد و دانشکده پزشکی تهران، ایران  انجام گرفت از طریق طیف سنجی جرمی پیشرفته٬ محققان موفق به یافتن  نشانگرهای زیستی امیدوار کننده ازحجم کمی از خون شدند. این مطالعه در مجله معتبر Nature Translational Psychiatry منتشر شده است.

امروزه بیومارکری برای  تشخیص اوتیسم وجود ندارد. بسیاری از بیماری ها به علت  تغییرات ایجاد شده درپروتئین در داخل و خارج سلول های بدن ایجاد می شود. با مطالعه الگوهای پروتئین موجود در بافت ها و مایعات بدن و نقشه برداری از این تغییرات می توان به اطلاعات مهمی در مورد علل بروز بیماری دست یافت. گاهی اوقات الگوهای پروتئینی همچنین می تواند به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص و یا به عنوان یک ابزار پیش بینی کننده در گسترش انواع  بیماری استفاده شود. در مطالعه حاضر دانشمندان الگوهای پروتئینی را در  اختلالات اوتیسم (ASD) مورد مطالعه قرار دادند.

به منظور شناسایی نشانگرهای زیستی بالقوه (پپتید یا پروتئین)، پژوهشگران  الکوی پروتئینی پلاسمای خون کودکان مبتلا به ASD را در مقایسه با گروه شاهد مورد تجزیه وتحلیل دقیق قرار دادند. با استفاده از روش طیف سنجی توده ای پیشرفته،advanced mass spectrometric  آنها موفق به  شناسایی عامل مکمل پروتئینی C3 شدند٬ که یک پپتید متشکل از قطعات پروتئینی و دارای عملکرد طبیعی در سیستم ایمنی بدن بود.

مطالعه بر روی نمونه های خون برروی گروه نسبتا محدودی از کودکان انجام گرفت، اما نتایج حاکی از پتانسیل بالای این  استراتژی تشخیصی  بود. نتایج این مطالعه نشان داد که  یک ارتباط مشخص بین این پروتئین و بیماری ASD، وجود دارد.
 پروفسور Jonas Bergquist از محققان دانشگاه اوپسالا می گوید:"امید است که این مجموعه جدید از نشانگرهای زیستی در نهایت به ابزار تشخیصی قابل اعتمادی در بیماری اوتیسم  تبدیل شود."
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه