تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 فروردین 1391
بررسی اثر سلول های بنیادی دردرمان دژنراسیون ماکولای شبکیه چشم

  بررسی اثر سلول های بنیادی دردرمان دژنراسیون ماکولای شبکیه چشم

در این مطالعه محققان سلول های بنیادی جنینی را به انواع سلول شبکیه ای تمایز داده  و با دقت سلول ها را به مکان های آسیب دیده در درون چشم تزریق کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از chichester، این خبر یک کارآزمایی بالینی کوچک، اما مهم در زمینه اختلالات شبکیه چشم  است .در این تحقیق میزان ایمنی استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسان در درمان  بیمارانی که به دژنراسیون ماکولا  شبکیه چشم مبتلا بودند مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت.
ماکولا قسمتی از شبکیه چشم به حساب می آید که در دید مرکزی دخالت دارد. یکی از بیماران شرکت کننده در این مطالعه دچار دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، (age-related macular degeneration)  بود که یک علت شایع از دست دادن بینایی در افراد با سنین بالاست.
بیمار دیگر مبتلا به Stargardt’s macular dystrophy  که یک  بیماری نادر ارثی که باعث دژنراسیون ماکولا دردوران نوجوانی می شود مبتلا بود. هر دو بیمار در مرحله نهایی بیماری با از دست رفتن شدید دید مرکزی مواجه شده بودند.

در این مطالعه محققان سلول های بنیادی جنینی را به انواع سلول شبکیه ای تمایز داده  و با دقت سلول ها را به مکان های آسیب دیده در درون چشم تزریق کردند. پیگیری های صورت گرفته بعد از گذشت تقریبا چهار ماه ٬هیچ گونه مشکل و اختلالی از جمله رشد سلول های غیر طبیعی، تومورها، متغیرهای رد پیوند و یا دیگر مسائل ایمنی در این بیماران مشاهده نشد. . همچنین بهبود نسبی در بینایی این افراد نیز مشاهده شد.
این مطالعه و کارآزمایی  بالینی کوچک در جهت دست یابی به روشی موثر وایمن ، در درمان بیماران مبتلا به بیماری های شبکیه ای طراحی شده است . اما این نکته نیزقابل ذکر است که دستیابی به روش درمانی موثر در درمان  کوری و اختلالات شبکیه  نیازمند تحقیقات وتلاش های زیادی در این زمینه است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 12 دی,1402

امیر

سلام ایا بیماری دژنراسیون ماکولا بینایی را از بین می‌برد یا فقط دید مرکزی رو از بین می‌برد بعد احتمالا تا چند سال دیگه درمان این بیماری میاد بعد این عمل شبکیه مصنوعی راست هست و ارزش انجام دادن به خاطر بیماری ماکولا داره

شنبه, 05 اردیبهشت,1394

سونیا

سلام من 31 سال دارم سال گذشته در اثر سر خوردن نوک چاقو با چشمم اصابت کرد و یک بار عمل ویترکتومی با روغن و بعد هم باکلینگ برام استفاده کردند الان هم مردمک چشمم گشادتر از اونیکی شده و دید تقریبا تاری دارم یعنی رنگ های جیغ را و یک سایه از اشیا متوجه می شوم ولی قادر به تشخیص دقیق یا اینکه اگه چشم راستم که سالمه را ببندم نمی توانم به راجتی با هاش کار کنم کار کردن با یک چشم هم فوق العاده سخته می خوام بدونم کاری می شه واسه چشمم انجام بدهم یعنی این ماتی قابل درمانه یا نه ممنون می شم راهنماییم کنید

چهارشنبه, 15 بهمن,1393

رحيم

درود بر شما <br />برادرم بعد از 15 سال بچه دار شد بچه اش پسره بعد از حدود 5ماه بردش پيش متخصص چشم در ساري دكتر گفت دچار ديستروفي شبكيه lca هست و تصوير مبهم داره و اجسام رو تار مي بينه و ظاهرا درماني نداره <br />آيا اميدي به بهبوديش هست؟؟ تو رو خدا كمك كنيد پدر و مادرم دارن خودشون رو مي كشن

ﺳﻪشنبه, 14 بهمن,1393

رحيم

سلام <br />برادرم بعد از 15سال بچه دار شد بچه حدود 5ماهشه براي معاينه چشم بردن پيش متخصص متاسفانه گفتن دچار ديستروفي شبكيه و اختلال بينايي هستش و اجسام رو تار مي بينه آيا اميدي به بهبودش هست؟ <br />خواهشن راهنمايي كنيد پدر و مادرم دارن خودشون رو مي كشن

چهارشنبه, 30 مهر,1393

علی

سلام من پسری 27 ساله هستم تقریبا یک و نیم سال است که چشم چپ ام به بیماری csr (بیماری شبکیه )مبتلا شده ام که تصاویر را کج و ماوج می بینم:( با 2بار تزریق آوستین در چشم هیچ بهبودی حاصل نشده است! <br />آیا به درمان با سلول های بنیادی امیدی است؟؟؟

جمعه, 25 مهر,1393

سمانه

سلام پدر من 4 ساله كه به بيماري يوويت مبتلا شده گاهي اوقات اين التهاب تا 20روز روي چشمش مي مونه و ديدش روا مختل مي كنه و فقط چند روز خوب ميشه مي خواستم بدونم اين بيماري درمان قطعي داره يا نه؟

دوشنبه, 17 شهریور,1393

علي

سلام ، من 29 سالمه و دقيقا مثل شما طنين جان در همون سن 7-8 سالگي با برخورد سنگ دچار پارگي پرده ماكولا شدم ، اميدوارم يه روزي بتونيم تجربه شيرين ديدن با هردو چشم و ميدان ديد طبيعي رو تجربه كنيم. اين ايميل منه ، خوشحال ميشم با دوستاني كه مثل من دچار مشكل ماكولا هستند آشنا بشم و باهم اطلاعاتمون رو به اشتراك بگذاريم. ali.hosseini1985@gmail.com

شنبه, 12 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />تا امروز سلول های بنیادی و علم پزشکی ترمیمی نتوانسته بافتی از بدن را که به صورت مادرزادی تشکیل نشده ایجاد کند.

جمعه, 11 بهمن,1392

Omid

سلام من دختري دارم ٨ ماه شبكيه چشم تشكيل نشده امكان درمان با سلول هاي بنيادي هست ممنونم ج بدي

جمعه, 11 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />سئوال شما تخصصی بوده و در حوزه این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد.لطفا با جراح چشم مشاوره کنید.

پنجشنبه, 10 بهمن,1392

علی

با سلام من 30 سالههستم و مشکل پیچ خوردگی ماکولا دارم به همراه یوویت.به دلیل مصرف بالای کورتون 3 سال قبل تحت عمل جراحی کاتاراکت قرار گرفتم و در هر دو چشمم لنز کارگذاشتند.اکنون هر دو چشمم تار میبیند و با عینک هم درست نمیشود.زندگی روزمره ام را دچار مشکل کرده است <br />دکترم گفته اند که میتونم عینک تلسکوپی استفاده کنم.میخوام بدونم ایا لنز تلسکوپی که در چشم کار گذاشته شود به طور دائم یا موقت وجود دارد یا فقط باید از عینک تلسکوپی استفاده شود؟؟؟؟؟؟ <br />ممنون

یکشنبه, 06 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />ترمیم شبکیه به دلیل دارا بودن بافت عصبی بسیار پیچیده تا امروز ممکن نبوده است.زمینه ژمنتیکی درمان را دشوارتر می سازد.متاسفانه فعلا جز درمان های داروئی یا جراحی راهکار دیگری وجود ندارد .سلول درمانی نیز علا در مراحل تحقیقات است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه