تاریخ انتشار: دوشنبه 14 فروردین 1391
تازه های سلول های بنیادی  درشناسایی عامل سرطان روده

  تازه های سلول های بنیادی درشناسایی عامل سرطان روده

محققان مرکز تحقیقات سرطان Vanderbilt-Ingram جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی روده را شناسیی کرده اند که ممکن است به عنوان منشا سرطان روده بزرگ محسوب شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از newswise، براساس نتایج این تحقیق که در مجله Cell گزارش شده است، از جمله مشخصه های این سلول ها سرعت تکثیر بالای آن ها به کمک پروتئینی به نام Lrig1 است که به نوعی به عنوان عامل کنترل کننده رشد و تکثیر این نوع سلول ها عمل می کند.
محققان٬ مدل موشی مبتلا به سرطان کولورکتال را ایجاد کرده اند  که برای  شناسایی بهتر علل ایجاد این نوع سرطان و همچنین تحقیق در زمینه روش های درمانی جدید کاربرد دارد.
سرطان روده بزرگ (colorectal cancer)، دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است. این تومورها از یک سری جهش ها درسلول های بنیادی روده، ایجاد می شوند که دارای عمر طولانی وخاصیت خود تجدیدشوندگی بوده وباعث افزایش انواع سلول های موجود در روده خواهد شد.
تا بیش از  30 سال پیش، دانشمندان معتقد بودند که سلول های بنیادی روده عمدتا غیرغعال  بوده و به ندرت وبه منظور حفاظت از بافت روده در برابر سرطان تکثیرمی شوند. در سال 2007، محققان جمعیتی از سلول های بنیادی روده (با مارکرشناسایی Lgr5) را که دارای قدرت تکثیر بسیار بالایی است، شناسایی کردند.

Robert Coffey ، پروفسورمرکز  تحقیقات Vanderbilt-Ingram ، به همراه تیم خود فاکتور رشد اپیدرمال (EGF) - که شامل یک خانواده از گیرنده های شناخته شده به عنوان ErbBs هستند- را در سرطان بافت اپیتلیالی روده مورد بررسی وآنالیز قرار دادند.
آزمایش های اخیر نشان دادکه Lrig1، مولکولی است که تنظیم فعالیت گیرنده های ErbB را در سلول های روده برعهده دارد.
Anne Powell یکی دیگر از محققان این پروژه می گوید: نتایج تحقیقات ما نشان داد که Lrig1 نه تنها مارکر شناسایی سلول های بنیادی روده است بلکه به عنوان عامل سرکوب کننده تومور، مانع از رشد وانتقال سیگنال های های تکثیری خانواده ErbB در سلول های بنیادی روده می شود.
حذف مولکول Lrig1 درمدل موشی باعث ایجاد تومور روده، در تمامی این موش ها شده که این بیانگر عملکرد Lrig1 به عنوان یک سرکوبگر توموری در سلول های روده بزرگ است.
Robert Coffey معتقد است که این تنها  مدل موش آزمایشگاهی است که امکان بررسی  تومور روده بزرگ را دقیقا در بخشی از روده که اکثرتومورهای انسانی در آن اتفاق می افتد فراهم ساخته است. یکی دیگراز مزیت های این مدل، در مقایسه با سایر مدل ها این است که رشد تومورها به سرعت و به راحتی با اندوسکوپی، قابل ارزیابی و ردیابی است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه