تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1391
شیر غنی سازی شده با تركیبات ضد سرطان ' سی.ال.آ ' (CLA) در كشور تولید شد

  شیر غنی سازی شده با تركیبات ضد سرطان ' سی.ال.آ ' (CLA) در كشور تولید شد

محققان دانشگاه تبریز موفق به تولید شیر غنی سازی شده با تركیبات ضد سرطان ' سی.ال.آ' (CLA) در راستای اجرای طرح تحقیقاتی شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ایرنا، مجری این طرح و عضو هیات علمی دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز گفت: در این طرح تحقیقاتی، میزان تولید ایزومرهای مختلف ضد سرطان (CLA) در شیر با استفاده از سطوح مختلف پنبه دانه در تغذیه گاوهای شیری هلشتاین افزایش یافته است.
اكبر تقی زاده افزود: تحقیقات نشان داده CLA در جلوگیری از سرطان، پوكی استخوان و دیابت نقش مهمی دارد و امروزه در كشور این نوع بیماریها در بین مردم شیوع زیادی دارد.
وی با اشاره به اینكه با غنی سازی شیر كه یكی از مواد غذایی مهم مصرفی در بین مردم می باشد، گام مهمی در جلوگیری از شیوع این نوع بیماری ها و كنترل آنها برداشته می شود، گفت: نتایج این آزمایش نشان دهندۀ اثرات مثبت پنبه دانه بر تولید شیر، تركیبات شیر و ایزومرهای ضد سرطان CLA (سیس9-ترانس 11) شیر در گاوهای شیرده هلشتاین می باشد.
دانشیار گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه تبریز با اشاره به لزوم انجام تحقیقات پایه جهت بررسی اثرات جیره های مورد استفاده در تغذیه گاوهای شیرده و تولید شیر غنی شده با ایزومرهای CLA كه نقش موثر در جلوگیری از بیماریهای شایع در انسان از جمله سرطان، دیابت، تصلب شرایین و پوكی استخوان دارد، تاكید كرد: لازم است مسوولین مرتبط در امر سلامت جهت روشن شدن ابعاد بیشتر موضوع و عرضه محصول شیرسالم اهتمام بیشتری به امر پژوهش داشته باشند.
این طرح غنی سازی شیر توسط اكبر تقی زاده به عنوان مجری طرح با همكاری دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی سراب به تصویب رسیده و اجرایی شد.
این طرح با 200 میلیون ریال اعتبار با كمك ستاد فناوری نانوی ریاست جمهوری و با همكاری دكتر صدیف آزاد مرد دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی و مهندس هادی فصیحی از كارشناسان بخش خصوصی انجام شده است.
اكبر تقی زاده دانشیار گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه تبریز دارای مدرك كارشناسی دامپروری از دانشگاه ارومیه و كارشناسی ارشد علوم دامی از دانشگاه تهران بوده و در سال 1382 در رشته تغذیه دام از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شده است.
انتشار بیش از 20 مقاله در مجلات ISI ، انجام 10 طرح پژوهشی، چاپ 20 مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی، ارایه 50 مقاله در همایش های داخلی و بین المللی، تألیف سه عنوان كتاب در زمینه تغذیه دام، ترجمه یك عنوان كتاب و تألیف دو فصل از كتابهای معتبر منتشر شده در آمریكا از فعالیتهای علمی پژوهشی وی می باشد.
تقی زاده در سال 1389 به عنوان برگزیده جشنواره ایده های برتر استان آذربایجان شرقی و در سال 1390 به عنوان برگزیده جشنواره ایده های برتر دانشگاه پیام نور استان معرفی شده است.
وی هم اكنون با درجه دانشیاری مشغول انجام امور آموزشی و پژوهشی بوده و مسوولیت آزمایشگاه مركزی دانشگاه تبریز را بر عهده دارد.
پایان مطلب/

فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه