تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1391
یافته های جدید  در پیشگیری ودرمان ﺑﯿﻤﺎری واﮐﻨﺶ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﯿﺰﺑﺎن

  یافته های جدید در پیشگیری ودرمان ﺑﯿﻤﺎری واﮐﻨﺶ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﯿﺰﺑﺎن

محققان معتقدند رد پیوند یکی از بزرگترین خطرات ناشی از هر عمل پیوند است و این مطالعه بینش تازه ای درمسیر طب پیوندی و کاهش عوارض جدی ناشی از  GVHD ایجاد کرده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ، مطالعات جدید صورت گرفته بر روی مدل موشی  ممکن است به درمان های جدیدی در زمینه موفقیت در پیوند مغز استخوان و کاهش میزان خطر رد پیوند منجر شود. با توجه به یافته های جدید منتشر شده در مجله Leukocyte Biology دانشمندان برزیلی به روشی جدید درجلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به بافت پیوند ی و آسیب به سلول میزبان پس از پیوند مغز استخوان٬ دست پیدا کردند.
آنها دریافتند که گیرنده واسطه پروسه های التهابی، که به عنوان عامل فعال کننده پلاکت ها  شناخته می شود٬ نقش حیاتی در پیشرفت  بیماری واﮐﻨﺶ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﯿﺰﺑﺎن ( (GVHDایفا می کند. بررسی ها نشان داد که  گیرنده فاکتور فعال کننده پلاکتی٬ باعث جذب سلول های ایجاد کننده ایمنی که عامل اصلی ایجاد GVHD به شمار می رود شده است. با غیرفعال شدن این مکانیسم ، صدمه به بافت و مرگ به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.
به گفته دکتر  Vanessa Pinho, یکی از محققان این پروژه٬ آنتاگونیست های گیرنده فاکتور فعال کننده پلاکتی ممکن است  به نوعی باعث کاهش درد و مشکلات  ناشی از GVHD در بیماران تحت پیوند مغز استخوان گردد.  GVHD ناشی از پیوند مغز استخوان باعث کاهش کیفیت زندگی در این بیماران شده ، در حالیکه دربیماران تحت درمان با آنتاگونیست های گیرنده فاکتورفعال کننده پلاکت اززندگی طولانی تر و با کیفیت بهتر ی برخوردار هستند.
محققان جهت ایجاد مدل موشی  GVHD سلول های خونی را که از نظر ژنتیکی با موش میزبان ناسازگار بودند٬ به موش گیرنده پیوند زدند. در موش های مبتلا به GVHD ، آسیب های قابل توجهی در اندام های هدف، به خصوص کبد و روده ایجاد می شود. درموش هایی که سلول ها را از موش های اصلاح شده ژنتیکی فاقد گیرنده های فاکتور فعال کننده پلاکتی و یا ازموش های درمان شده با آنتاگونیست گیرنده فاکتور فعال کننده پلاکتی دریافت کرده بودند  کاهش قابل توجهی درآسیب بافتی و مرگ نشان می داد.
به گفته دکتر John Wherry : رد پیوند یکی از بزرگترین خطرات ناشی از هر عمل پیوند است و این مطالعه بینش تازه ای درمسیر طب پیوندی و کاهش عوارض جدی ناشی از  GVHDایجاد کرده است.
گام بعدی این مطالعه انتقال دقیق ودرست این روش از مدل موشی به مدل  انسانی مبتلا به  GVHD است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه