تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1391
روشی جدید در پیوند  سلول ها

  روشی جدید در پیوند سلول ها

درطب ترمیمی ازپیوند سلول های بنیادی به صورت داخل وریدی برای جایگزینی سلول ها و بافت های آسیب دیده، استفاده می شود که یک روش غیر تهاجمی و قابل تکرار است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از NIHnews ، به کارگیری روشی جدید در پیوند سلول های بنیادی ممکن است به  نوعی باعث ترمیم بهتر و سریع تر بافت آسیب دیده شود.

محققان در (NIH )، روشی جدید در جهت افزایش انتقال  سلول های پیوندی به محل آسیب دیده  در جوندگان کشف کرده اند که از طریق بالا بردن سطح مواد شیمیایی که به طور طبیعی تولید می شوند (به عنوان مثال :سایتوکاین، chemokines ها و عوامل رشد) بیشترین تاثیر را در بهبود بافت هدف به دنبال خواهد داشت. سلول های بنیادی پیوندی دارای یکسری گیرنده هایی برای انواع  سایتوکاین ها بوده که با افزایش میزان انتقال سلول ها به طور طبیعی مقدار بیشتری از سایتوکاین ها در محل مورد نظر قرار می گیرند.

با این حال، در این روش فقط 1 تا 3 درصد از سلول های پیوندی داخل وریدی به بافت هدف منتقل می شوند.

در مطالعه ای که بر روی مدل موشی انجام گرفت مشخص شد که پیوند سلول های استرومایی مغز استخوان با استفاده از روش اولتراسوند با افزایش 8 تا 10 برابری، میزان ترکیبات جاذب سایتوکاین ها در محل بافت هدف در مقایسه با گروه کنترل همراه بوده است.

دکتر Joseph A. Frank رییس مرکزرادیولوژی و تصویربرداری آزمایشگاه علوم تحقیقات NIH می گوید: هدف ما  قرار دادن یکسری عوامل جاذب سلولی در مسیر انتقال سلول هابه سمت بافت هدف می باشد.

نتایج این مطالعه در تاریخ 30 مارس 2012 در نشریه Stem Cells منتشر شده است.
عوامل شیمیایی جاذب سایتوکاین ها  در التهاب یا آسیب دیدگی افزایش یافته ، اما این افزایش مقدار فقط برای  یک مدت زمان کوتاه خواهد بود. محققان در آزمایشگاه نشان دادند که آنها می توانند با گسترش مسیرهای انتقالی موجود، با استفاده ازپالس های متمرکز اولتراسوند.

میزان انرژی را در بافت هدف بالا برده واز این طریق ، تمایل بافت را به جذب سایتوکاین ها افزایش دهند.

استفاده از روش انتقال سلولی با استفاده از پالس متمرکز اولتراسوند هیچ گونه عوارض جانبی را در بافت ها  به دنبال نخواهد داشت.نتایج بررسی ها نشان داد که استفاده از این روش در پیوند، با افزایش تعداد سلول های منتقل شده به بافت هدف ٬ افزایش بقای سلول ها  وهمچنین  افزایش 10 برابری عوامل جاذب  سایتو کاین ها همراه خواهد بود. استفاده از این روش مختص سلول خاصی نیست و برای انواع سلول ها، مانند سلول های عصبی یا سلول های سیستم ایمنی نیز امکان استفاده وجود دارد.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه