تاریخ انتشار: شنبه 19 فروردین 1391
بانک خون بندناف رویان به Net Cord می پیوندد

  بانک خون بندناف رویان به Net Cord می پیوندد

سازمان جهانی Net Cord یک انجمن غیرانتفاعی است و بانک های خون بندناف کشورهای مختلف که طبق استانداردهای Fact-NetCord خون بندناف نوزادان را ذخیره سازی می کنند برای استفاده عموم از سلول های بنیادی خونساز در پیوند، عضو این شبکه جهانی می شوند.
امتیاز: Article Rating
این سازمان در سال 1977 راه اندازی شد و هم اکنون 35 عضو دارد واعضای آن تاکنون حدود 211 هزار واحد خون بندناف را ذخیره سازی کرده اند که بیش از 10هزار مورد آن تا کنون در پیوند به کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفته است.

این سازمان جهانی برای آنکه نمونه های ذخیره شده در کشورهای مختلف شرایط استاندارد یکسانی را رعایت کنند، سال 2000 اولین قوانین رعایت استاندارد جهانی (FACT) را پایه ریزی کرد.

این قوانین شامل چگونگی پردازش، آزمایش، ذخیره سازی، انتخاب و به کارگیری در پیوند است.

بعد از آن، در سال 2001 قوانین ( NetCord-Fact Standards) برای بانک خون هایی که عضو شبکه بانک خون بندناف جهانی Net Cord هستند وضع شد و هرساله براساس برنامه های پیوند سلول های بنیادی مورد بازنگری قرار می گیرد.

در حال حاضر Net Cord به اعضای خود این اجازه را داده است تا برای یافتن نمونه منطبق و سازگار برای پیوند، به طور مجازی در بانک های خون بندناف سایر کشورها جستجو کنند و اگر نمونه ای از نظر HLA بالاترین سازگاری و بیشترین تعداد سلول را داشت و برای پیوند به بیمار مناسب بود، پس از درخواست ، این سلول ها برای آنها ارسال شود.

لازم به ذکر است با توجه به راه اندازی بانک اهدا سلول های بنیادی مغز استخوان ( NMDP) در آمریکا، جستجو در بانک خوند بندناف شامل جستجو در این بانک نیز می شود.

گفتنی است، بررسی نتایج آزمایش ها، پیوند و درمان از سوی EuroCord و مرکز بین المللی تحقیقات پیوند سلول های بنیادی خون و مغز استخوان ( CIBMTR) انجام می گیرد.

اتصال بانک خون بندناف رویان به Net Cord:

با توجه به اهمیت تبادل نمونه ها در سطح دنیا و اتصال بانک های خون بندناف به شبکه جهانی Net Cord، بانک خون بندناف رویان نیز در صدد است به صورت بانک هیبرید(بانک خصوصی و عمومی) با رعایت نکات استاندارد بین المللی به این شبکه متصل شود.

درحال حاضر در ایران تنها بانک خون بندناف عمومی بیمارستان شریعتی توانسته است به این شبکه وصل شود و بانک خون بندناف خصوصی و عمومی رویان هم پس از عضویت در BMDW، به Net Cord می پیوندد.

مقایسه آماری پیوند خون بندناف از خویشاوند و غیرخویشاوند

مجله The New England Journal of Medicine در بررسیی آماری که سال 2004 انجام داد اعلام کرد: براساس بررسی یک ساله بیمارانی که بعد از پیوند از خون بندناف سلامتی خود را بازیافته بودند مشخص شد 63 درصد آنها از خون بندناف خویشاوند و فقط 29 درصد از آنها با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف غیر خویشاوند درمان شده اند.

پروفسور الیان گلوکمن که برای اولین بار پیوند از خون بندناف را انجام داده است با انتشار این مقاله عنوان کرده است: این آمار با نظر سنجی از 45 مرکز پیوند و بر اساس 143 پیوندی که بین سال های 1988 تا 1996 انجام شده است گزارش شد.

لازم به ذکراست: Eliane Gluckman  و Vanderson Rocha در مقاله ای که سال 2008 درباره لزوم گسترش بانک های خون بندناف تحت عنوان"پیوند خون بندناف صحنه هنرمندی است" در همین نشریه منتشر کرده اند تصریح کرده اند: در حال حاضر در ژاپن 50 درصد از پیوندهایی که از غیر خویشاوند انجام می شود با استفاده از خون بندناف است که توفیق آن مرهون افزایش تعداد بانک های خون بندناف در جهان می باشد.

همچنین در فرانسه نیز در فاصله بین ژانویه تا اکتبر سال 2008 حدود 6هزار و هفتصد واحد خون بندناف در سه بانک جمع آوری شده که 290 واحد آن به بیماران نیازمند پیوند شده ؛ 115 واحد آن برای بیماران فرانسوی و 59 مورد دیگر برای بیماران نیازمند سایر کشورها ارسال شده است.

 

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه