تاریخ انتشار: یکشنبه 20 فروردین 1391
سلول های بنیادی امیدی تازه برای درمان بیماران کبدی

  سلول های بنیادی امیدی تازه برای درمان بیماران کبدی

سلول های بنیادی استخراج شده از کبدهای بدست آمده از  جسد٬ گزینه مناسب تری برای پیوند محسوب می شوند  زیرا  نیاز به داروهای تضعیف کننده  سیستم ایمنی را در فرد گیرنده  به منظور کاهش خطر رد پیوند کاهش می دهند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از express ، کمبود حاد اهدا عضو  یکی از مشکلات عمده ای است که افراد نیازمند پیوند عضو با آن درگیر هستند. اما پزشکان معتقدند که آنها می توانند با تزریق سلول های ویژه  به کبد آسیب دیده به ترمیم وبازسازی آن کمک کنند.
کارآزمایی بالینی استفاده ازسلول های بنیادی در درمان کودکان مبتلا به بیماری های  نادر و کشنده کبدی آغاز خواهد شد. موفقیت در این مسیر ، می تواند در درمان  بیماران مبتلا به کبد آسیب دیده ناشی از الکل، چاقی یا بیماری های ارثی کبدی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
تعداد زیادی از بیماران کبدی ، هر ساله در حالی که در انتظار پیوند هستند، جان خود را از دست می دهند. شمار قربانیان  به علت بیماری های کبدی در دهه گذشته یک چهارم افزایش یافته است. بیش از 11،500 مرد و زن سالانه در اثر بیمارهای کبدی جان خود را ازدست می دهند. کمتر از 80 درصد از این مرگ و میرها ناشی ازمصرف  الکل، 10 تا 15 درصد چاقی و باقی مانده به علت هپاتیت و یا سایر بیماری های ارثی ایجاد می شود.
پروفسور Anil Dhawan  از اعضای  بیمارستان King’s College  لندن ومجری این طرح ، معتقد است  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری کبدی دستیابی به  یک موفقیت چشمگیراست.او گفت: ما بسیاری از کودکان بیمار و نوزادان نیازمند به پیوند کبد داریم. اگر ما  بتوانیم این بیماران را بدون پیوند کبد درمان نماییم به موفقیت بزرگی در این زمینه دست پیدا کرده ایم.
پروفسور Etienne Sokal که این تکنیک را دردانشگاه Catholic of Louvain بلژیک بنا نهاده ، گفت: برخی از بیماران کبدی  قادر به تولید سلول های بنیادی کبدی مناسب برای ترمیم بافت آسیب دیده خود نیستند. سلول های تزریقی ما باعث تحریک کبد ، ایجاد وتولید سلول های بنیادی جدید شده  که می تواند برای تصحیح عملکرد از دست رفته بافت کبدی مورد استفاده قرار گیرد.
سلول های بنیادی استخراج شده از کبدهای بدست آمده از  جسد٬ گزینه مناسب تری برای پیوند محسوب می شوند  زیرا  نیاز به داروهای تضعیف کننده  سیستم ایمنی را در فرد گیرنده  به منظور کاهش خطر رد پیوند کاهش می دهند.
تا به حال تنها سلول های کبدی بزرگسالان برای درمان بیماری کبدی مورد استفاده قرار می گرفت اما این  روش تا به حال موفقیت محدودی را به دنبال داشته است.  در حالی که استفاده از این نوع سلول ها با توانایی تبدیل شدن به سلول های بنیادی٬ به دانشمندان این اطمینان را داده که این مسئله ممکن است یک بهبودی دایمی را به دنبال داشته باشد.
این روش درمانی  بر روی کودکان مبتلا به Crigler-Najjar - سندرم ارثی که باعث ایجاداختلال در سوخت و ساز کبد شده ومانع از بین بردن مواد سمی کشنده در بدن می شود- انجام خواهد گرفت.
پروفسور Dhawan گفت: "اگر همه  چیز به خوبی پیش برود  وکودکان تحت درمان با این روش ظرف دو ماه بعد از تزریق نشانه هایی از بهبود را نشان بدهند ما انتظار داریم که این کودکان به درمان وبهبودی نزدیک شوند. هدف بعدی ما ارزیابی مدت زمان دوام وبقا این روش درمانی وهمچنین ارزیابی تعداد دفعات تزریق وتعداد سلول های تزریقی خواهد بود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 15 مهر,1391

فرزاد

خوب بود ممنون

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه