تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1391
بانک خصوصی یا عمومی؟

  بانک خصوصی یا عمومی؟

ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف! این فرصت ممکن است برای هر خانواده ای ایجاد شود، آیا از این فرصت استفاده کنیم یا خیر! اگر این فرصت ایجاد شد بانک خون بند ناف عمومی را انتخاب کنیم یا خصوصی ؟ چه تفاوتی دارند؟
امتیاز: Article Rating

به طور حتم برای هر فرد زمان هایی در زندگی وجود دارد که از آن به عنوان فرصت یاد می شود.

ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف! این فرصت ممکن است برای هر خانواده ای ایجاد شود، آیا از این فرصت استفاده کنیم یا خیر! اگر این فرصت ایجاد شد بانک خون بند ناف عمومی را انتخاب کنیم یا خصوصی ؟ چه تفاوتی دارند؟

براساس تحقیقات بعمل آمده، وجود هر دو بانک برای یک جامعه ضروری است تا خانواده ها برای ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان فرصت انتخاب داشته باشند.

بانک های خون بند ناف یا به صورت مراکز اهداء فعالیت می کنند که به آنها بانک های خون بند ناف عمومی می گویند و یا به صورت خصوصی که در این بانک ها، خانواده ها می توانند سلول های بنیادی خون بند ناف فرزند(ان) خود را جهت پیوند صرفاً برای خود ذخیره کنند که مسلتزم پرداخت هزینه از سوی خانواده ها است.

ذخیره سازی در بانک خون بند ناف عمومی از آن جهت که می تواند نیازهای مراکز عمومی پیوند را مرتفع کند بسیار ستودنی است ولی اینکه خانواده تصمیم بگیرد  نمونه خون بند ناف فرزندش را در بانک بند ناف خانوادگی به امانت بگذارد نیز در جایگاه خود قابل احترام است چون این خانواده می تواند در آینده چنانچه یکی از اعضای خانواده نیاز به سلول های بنیادی برای پیوند داشت در صورت تطابق ژنتیکی، از این نمونه ذخیره شده استفاده کند.

البته نکته قابل تامل این است که نگهداری در بانک خانوادگی و یا بانک عمومی می تواند ریشه در فرهنگ یک جامعه داشته باشد.

در کشوری مانند ایران، فرهنگ اهداء به گونه ای با فرهنگ عمومی جامعه آمیخته شده که حتی شخصی ترین امکانات رفاهی خود را برای نجات خانواده ای از گرفتاری هدیه می کنند.

حال اگر موضوع مرگ و زندگی در میان باشد، این حس نوع دوستی پررنگ تر می شود و اکثرا ترجیح می دهند حتی سلول های خون بندناف فرزندشان اگر می تواند جان فردی را نجات دهد، مورد استفاده قرار گیرد.

 به همین منظور، بانک خون بند ناف رویان در شیوه ای منحصر به فرد هنگام عقد قرارداد ، به خانواده ها امضای رضایت نامه ای را برای اهدای این نمونه به فرد نیاز مند به پیوند پیشنهاد می هد.

چنانچه خانواده این فرم رضایتنامه را امضا کند، در صورتی که شخصی نیاز به پیوند داشته باشد و نمونه خونی ذخیره شده در بانک خصوصی بتواند این نیاز را برطرف کند، طی تماس مجدد با خانواده عضو بانک خصوصی بانک خون بندناف و کسب اجازه مجدد ، این سلول های بنیادی برای نجات زندگی شخص دیگری به کار گرفته می شود.

شاید در عرصه بین المللی این امر یک شوک باشد که چگونه یک خانواده می تواند به این امر رضایت دهد؟ آیا این مسئله امکان پذیر است؟ بله در ایران این مسئله در حال انجام است . نمونه هایی از این مورد از بدو تاسیس بانک خون بند ناف رویان به وقوع پیوسته و خانواده های فرهیخته و شریف ایران زمین به گونه ایی با این مساله برخورد کرده اند که گویی در آن زمان فرزند خود نیاز به سلول های بنیادی خون بند ناف جهت پیوند داشته است.

این امر ستودنی است و ما به خود می بالیم که با چنین خانواده هایی در ارتباط هستیم و چنین خدماتی به آنها ارائه می دهیم. 

بدون شک خانواده هایی که اقدام به انجام این عمل خیرخواهانه می کنند از جایگاه والای معنوی برخوردار هستند.

بانک خون بند ناف عمومی یا خصوصی؟!

در نهایت حق انتخاب را به خانواده ها واگذار می کنیم. در هر دو صورت سلول بنیادی ذخیره می گردد و این سلول ممکن است روزی باعث زندگی دوباره انسانی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه