تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 فروردین 1391
استنشاق هوای آلوده موجب سقط جنین می شود

  استنشاق هوای آلوده موجب سقط جنین می شود

نتایج یك تحقیق كه توسط پژوهشگران دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است ، نشان می دهد كه سقط جنین در مناطقی از تهران كه غلظت منواكسیدكربن آن بالاتر است، 98 / 1 برابر بیشتر است .
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ، آلودگی هوا یكی از مشكلات مهم شهرهای بزرگ و صنعتی است و به طور جدی سلامت ساكنین این شهرها به خصوص افراد در معرض خطر از جمله زنان باردار را تهدید می كند.

 

' مریم مریدی ' كارشناس ارشد مامایی و بهداشت باروری در این مورد گفت :سكونت در مناطق آلوده می تواند به عنوان یك عامل خطر برای زایمان زودرس و وزن كم نوزاد هنگام تولد باشد.اما در مورد ارتباط بین استنشاق هوای آلوده و سقط جنین تاكنون مطالعات كمی انجام شده است .

 

وی ادامه داد: این پژوهش با هدف بررسی اثر منوكسیدكربن و بنزن محیط بر سقط خودبه خودی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام شد. در حال حاضر غلظت آلاینده های محیطی توسط ایستگاه های ثابت سنجش كیفیت هوا در سطح شهر تهران به صورت روزانه و ساعتی اندازه گیری می شود و از این رو می توان با استفاده از این داده ها برای هر نمونه ، میانگین غلظت هر كدام از آلاینده های محیطی كه در بارداری با آنها مواجهه داشتند ، محاسبه شود .

 

این پژوهشگر افزود :در این پژوهش دو گروه 'مورد ' و 'شاهد ' در نظر گرفته شدند كه این دو گروه از نظر سن ، سن همسر، میزان تحصیلات، متوسط درآمد خانوار، سابقه سقط قبلی، سابقه زایمان زودرس، سابقه تولد نوزاد با وزن كم، شاخص توده بدن، مدت زمان اقامت در تهران و مدت زمانی كه درروز بیرون از منزل سپری می كنند، وضعیت تغذیه و میزان مواجهه با امواج الكترومغناطیس همسان بودند.

 

مریدی گفت :یافته های این تحقیق نشان داد كه میانگین غلظت منواكسیدكربن محیط در گروه مورد به طور معناداری بالاتر از گروه شاهد است و سقط جنین در مناطق آلوده 98/1 برابر بیشتر است . همچنین مشخص شد سقط جنین در افرادی كه در فاصله كمتر از 100 متر از بزرگراه ها و مكان های پرتردد زندگی می كنند؛ بیشتر است .

 

وی خاطرنشان كرد: با توجه به نتایج این پژوهش آلودگی هوا و سكونت در نزدیكی مناطق پرتردد ، تهدید كننده سلامت مادر باردار و جنین است بنابراین ارایه آموزش های لازم در زمینه آثار سوء آلودگی هوا بر بارداری به زنان ساكن در مناطق پرتردد شهر و همچنین اتخاذ راهكارهایی جهت كاهش این آلاینده ها پیشنهاد می شود .

 

این پژوهش با راهنمایی دكتر سعیده ضیائی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است .

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه