تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 خرداد 1393
استفاده از سلول‌های بنیادی، جدیدترین روش درمان آرتروز زانو

  استفاده از سلول‌های بنیادی، جدیدترین روش درمان آرتروز زانو

به گفته‌ یک متخصص ارتوپد، با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان آرتروز را به روشی موثر بدون داشتن عوارض جانبی، درمان کرد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا دکتر رضا توکلی دارستانی، متخصص ارتوپدی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن جهت راه رفتن و حرکت است، گفت: سلامت این مفصل، امری حیاتی و مهم برای زندگی، انجام حرکات طبیعی و بدون درد است. برای سالم نگه داشتن زانو باید ساختار آن را بهتر بشناسیم.
 
وی افزود: عناصر تشکیل دهنده زانو شامل قسمت تحتانی استخوان ران، قسمت فوقانی استخوان ساق، استخوان کشکک، کیسه مفصلی، لیکامان‌های نگه دارنده، منیسک‌ها و غضروف هیالین است. کل سطح زانو را غضروف هیالین می پوشاند و موجب حرکت بدون درد و کم اصطکاک سطوح استخوانی تشکیل دهنده زانو می‌شود. در واقع این غضروف اصلی ترین عضو تشکیل دهنده مفصل زانو بشمار می رود.
 
توکلی با اشاره به اینکه غضروف هیلالین از زمان تولد تا بلوغ رشد نموده و به ضخامتی متناسب با جثه فرد می رسد، توضیح داد: یکی از خصوصیات منحصر به فرد این نوع غضروف نداشتن جریان خون و عدم توانایی در رشد و تشکیل مجدد است به طوری که با افزایش سن فرد و در اثر استرس‌های فیزیکی، شیمیایی، ضربه و..... شکاف‌هایی دراین ماده ایجاد می شود که منجر به نازک شدن و از دست رفتن عملکرد ویژه آن خواهد شد. در نهایت با از دست رفتن بیش از نیمی از ضخامت آن، غضروف به تدریج عملکرد طبیعی خود را ازدست می دهد و درد زانو آغاز می شود که این بیماری را آرتروز زانو می‌گویند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه آرتروز می تواند اولیه یا ثانویه باشد، در توضیح انواع مختلف آرتروز گفت: آرتروز اولیه در افرادی که استعداد ژنتیکی ابتلا به بیماری را دارند با افزایش سن بروز می‌کند. آرتروز ثانویه در مرحله پایانی هر یک از بیماری‌های دیگر تخریب کننده زانو مشاهده می شود.
 
وی درباره‌ نحوه درمان آرتروز زانو، تشریح کرد: درمان به موقع و مناسب آرتروز می تواند منجر به عدم از دست رفتن عملکرد زانو و جلوگیری از انجام عمل تعویض مفصل زانو (مفصل مصنوعی) شود که متاسفانه در مراحل انتهایی این بیماری، تنها روش درمانی موثر است.
 
توکلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، جدیدترین روش درمانی آرتروز زانو در ایران را این‌ گونه معرفی کرد: استفاده از سلول های بنیادی خود فرد جهت ترمیم شکاف‌های ایجاد شده در غضروف و افزایش ضخامت آن، جدیدترین روش درمانی آرتروز در کشور است. در این روش ابتدا سلول‌های بنیادی و زایای خود فرد را از بافت‌هایی نظیر مغز استخوان یا چربی، استخراج و جداسازی می‌کنند و پس از تکثیر آن‌ها، با انجام عمل جراحی بسته ( آرتروسکوپی زانو)، این سلولهای بنیادی را در محل آسیب خورده قرار می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر این روش با توجه به اثربخشی فراوان و نداشتن عوارض جانبی به عنوان درمانی موثر برای آرتروز و سایر آسیب‌های غضروفی زانو کاربرد جهانی پیدا کرده است، گفت: علاوه بر این، با توجه به افزایش سرعت چشمگیر ترمیم ضایعات غضروفی و لیگامانی و بهبود کیفیت درمان در این روش، درمان با سلولهای بنیادی جایگاه ویژه ای در رویکرد نوین درمانی در کشور پیدا کرده است.
 
این متخصص ارتوپدی، افزود: این روش در افراد ورزشکار و طب ورزش نیز جایگاه خاصی دارد و به ورزشکاران کمک می کند که هرچه سریعتر بتوانند سلامتی مفصل زانوی خود را بدست آورند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 16 اسفند,1395

پزشک مشاور

نسیم@:
با سلام
کارهایی که درکلینیک رویان انجام می شود مرحله نهایی فاز های تحقیقاتی یک بیماری است، تاکنون هیچ پروژه تحقیقاتی درخصوص درمان این بیماری شروع نشده است بنابراین نیاز است اول ماعلم درمان بیماری راکسب کنیم بعد وارد مرحله عمل شویم.

شنبه, 14 اسفند,1395

نسیم 30 ساله

سلام آفای دکتر .
من سالهاست مبتلا به بیماری کشکک هردو زانو هستم . چهارشنبه 11 اسفند همین سال پیش دکتر جبل عاملی رفتم در بیمارستان شفا یحییان . ایشون گفتن اول باید جراحی انحراف هر دوپا انجام بدن از لگن تا مچ پا مشکل داره ولی ایشون جراحی لگن تا زانو هارو انجام میدن !!! نمی دونم به چه دلیل . و پروتز فلزی کار میگذارن. اگر موفقیت آمیز باشه تقریبا 8 ماه بعد جراحی کشکک انجام میدن. من با بیمارستان رویان تماس گرفتم و برای پس فردا دوشنبه 16 اسفند وقت پزشکی گرفتم. البته منشی ارتوپد بمن گفتن برای کشکک هیچ درمان بنیادی ندارن !!! من حاضرم با اینکه الان 30 ساله شدم اما می خوام داوطلبانه اینکار رو انجام بدم . اول بخاطر خودم بعد بخاطر تمام کسانی که مثل من 30 ساله از این بیماری رنج می برن. متاسفانه تو سایت رویان چیزی پیدا نکردم جهت فرم داوطلبین برای احیا سلول . الان باید چیکار کنم ؟ بجز رویان در تهران بیمارستان یا کلینیک دیگری هست انجام بده؟
الان انگلستان هم 3 ماهه دنبالشه و اگر درجریان باشید پروتز زانو رو کاملا منسوخ کرده ( هم فلزی رو و هم پلاستیکی رو) . من حاضرم کاملا ریسک کنم. خوشحال میشم بهم کمک کنید .

یکشنبه, 29 شهریور,1394

پزشک مشاور

علی اکبر@: <br />باسلام <br />درحال حاضردرمان آرتروززانو درکلینیک سلول درمانی موسسه رویان انجام می شود ، برای کسب ا طلاعات وتوضیحات بیشتر دراین زمینه با کلینیک ارتوپدی رویان باشماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

یکشنبه, 29 شهریور,1394

علی اکبر

سلام جناب آقای دکتر <br />من 31 سال دارم و شش سال پیش زانو چپم عمل جراحی منیسک و رباط ACL شده است و همه منیسک داخلی برداشته شد و حالا دچار آرتروز در همین ناحیه جلو زانو سمت منیسک داخلی، شده است <br /> <br />میخواستم خواهش کنم مراحل و چگونگی درمان و استراحت را توضیح بفرمایید <br />با تشکر فراوان

دوشنبه, 09 شهریور,1394

پزشک مشاور

محمدرضا آقابیگی@: <br />باسلام <br />بله درحال حاضراین خدمت درمانی درکلینیک سلول درمانی موسسه رویان انجام می شود ولی برای سنین زیر60 سال می باشد، برای کسب ا طلاعات بیشتر با کلینیک ارتوپدی رویان باشماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید. <br />

یکشنبه, 08 شهریور,1394

محمد رضا آقابیگی

با سلام <br />مادر من 69 سال سن داره به آرتروز زانو مبتلا هستن آیا در مرکز شما از بیمه خدمات درمانی ارتش میشه استفاده کرد کلا این روش شامل بیمه میشود

دوشنبه, 02 شهریور,1394

پزشک مشاور

حسین مختارزاده@: <br />باسلام <br />بله درحال حاضراین خدمت درمانی درکلینیک سلول درمانی موسسه رویان انجام می شود ولی برای سنین زیر60 سال می باشد، برای کسب ا طلاعات بیشتر با کلینیک ارتوپدی رویان باشماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

دوشنبه, 02 شهریور,1394

حسين مختارزاده

با سلام <br />مادري دارم با 70 سال سن كه از ارتروز زانوي پا رنج زيادي مي برد. آيا ميتوان با استفاده از سلول درماني جهت معالجه يا كاهش دردپاي ايشان كاري انجام داد؟ لطفا" من را راهنمايي فرماييد. <br />با تشكر -

ﺳﻪشنبه, 20 مرداد,1394

پزشک مشاور

مجتبی@: <br />باسلام <br />طرح های تحقیقاتی در ژاپن و دانشگاه استنفورد کالیفرنیا هم اکنون به دنبال ایجاد شبکیه درمحیط آزمایشگاهی اندو نتایج خوبی هم ازپیوندآن به حیوانات گرفته اند ولی هنوز به مرحله کلینیکال یا درمانی نرسیده است.

ﺳﻪشنبه, 20 مرداد,1394

مجتبی

جناب دکتر ازتون خواهش میکنم جواب بدید ، به تازگی فهمیدیم که نوزاد 3 ماهه ام شبکیه ی چشمش در دوران بارداری کامل تشکیل نشده و در حال حاضر بینایی نداره (در اصل شبکیه ی چشمش ی گوشه جمع شده) میخوام بدونم درمانی هست ؟ خواهشا جواب بدید من همسرم چند هفته است که نه روز داریم نه شب تو رو خدا جواب بدید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه