تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 فروردین 1391
تبدیل مستقیم سلول های پوستی و بند ناف به سلول عصبی

  تبدیل مستقیم سلول های پوستی و بند ناف به سلول عصبی

محققان  دانشگاه  بن توانستند با مسدود کردن مسیر سیگنالینگ SMAD و مهار گلیکوژن سنتاز بتا کیناز 3 (GSK3ß)، اکثر سلول های پوست را تنها با استفاده از دو فاکتور رونویسی شده به سلول های عصبی با راندمان تقریبا 80٪ تبدیل کنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از uni-protokolle ، تا همین اواخر تولید سلول های بنیادی ips از سلول های پوست به عنوان یک پیشرفت در طب ترمیمی شناخته می شد . در این میان، تبدیل مستقیم سلول های بدن به سایر سلول ها   ٬بدون عبور از مسیر انحرافی یعنی سلول های پرتوان جنینی آن فراهم شد. با این حال، این روش تا کنون تاحدودی  ناکارآمد بوده است. دانشمندان موسسه Reconstructive Neurobiology  بن در آلمان  روشی را شناسایی کرده اند  که در حال ارائه نتایج این بررسی هادر مجله Nature Methods هستند. هدف این تیم ٬افزایش بازده وعملکرد سلول های  تغییر فرم یافته است.
دانشمندان مرکز مغز و اعصاب دانشگاه بن٬ علاقه بسیار زیادی به استفاده از سلول های عصبی ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی با روش تبدیل مستقیم برای  جایگزینی سلول های  دچار اختلال به جای استفاده از سایر روش های سلولی هستند.
محققان در این دانشگاه توانستند با مسدود کردن مسیر سیگنالینگ SMAD و مهار گلیکوژن سنتاز بتا کیناز 3 (GSK3ß)، اکثر سلول های پوست را تنها با استفاده از دو فاکتور رونویسی  به سلول های عصبی با راندمان تقریبا 80٪ تبدیل کنند.
به گفته Julia Ladewig  محققان این تیم توانستند با به کارگیری این روش  بیش از 200،000 سلول عصبی از 100.000 سلول های پوستی به دست آورند. به منظور دست یابی به یک ترکیب موثر در روند تغییر فرم سلولی transformation of cells ، دانشمندان تلاش خودرا بر روی مسیرهای سیگنالینگی که از اهمیت ویژه ای درتخصص یافتگی  سلول برخوردار است  ٬متمرکز نمودند.
بررسی ها و مطالعات نشان دادکه مسیر های  سیگنالینگ SMAD و همچنین GSK3ß به عنوان مهار کننده ٬تبدیل سلول های بافت همبند و سلول های بنیادی جنینی به سلول های عصبی عمل می کنند. گام موثر در این زمینه بلوکه کردن این دو مسیر با به کارگیری  فاکتورهای  مناسب می باشد.
پروفسور Brüstle می گوید: ما قادر هستیم با  به کارگیری این روش  ٬باعث کاهش بیان ژن های فیبروبلاست پوستی شده  و از سوی دیگر میزان ژن های  سلولهای عصبی را تا حدود زیادی افزایش دهیم. علاوه بر این، سلول های عصبی بدست آمده نیز از لحاظ عملکردی ٬بسیار  فعال هستند.
 Ladewigمی گوید: این نتایج نشان دهنده  دست یابی به یک منبع سلولی و جایگزین مناسب برای سلول های آسیب دیده است.
دانشمندان دانشگاه  بن در حال بررسی و آنالیز این روش برروی سلول های خون بندناف نیز هستند.
پروفسور Brüstle در پایان افزود که هدف بلند مدت  ما  از این مطالعه ٬تبدیل مستقیم سلول ها در بدن به سلول های عصبی است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 02 اسفند,1391

خدایا به دانشمندان ما کمک کن

چهارشنبه, 02 اسفند,1391

سلام خانم دکتر من از مشهد اومدم تهران مرکز سلولهای بنیادی آنقدر دنبالگر شما بودم پیداتان نکردم
و تو اینترنت هم هرچی گشتم ایمیلی نشانه ای پیدا نکردم
و الان دیدم جواب آن بنده خدا در بالا را دادید خیلی خوشحال شدم که این سایت مختص شماست
من مشکل شنوایی دارم و شنیدم موفق شدید ناشنواها را شنوا کنید خوااااااااااهش بمن بگید من میخوام شنوا بشم من تنها اینطوری نیستم دوتا خواهرام و یک برادرمم اینطوریند
ما کلا 4تا خواهر براتدریم
پدرمادرمان خیلی جوش میزنه بخاطر همین شنوایی ما خیلی تهمت ها میشنوند و تا الان هیچ کس حاضر نیست با ما ازدو.اج کنه
خانم دکتر خواهش جوابم را بدهید
خانم دکتر این نظر من را خصوصی کنید
بیصبرانه منتظر جوابم
خواهش میکنم

ﺳﻪشنبه, 05 دی,1391

بنیان

@eshveh : شما می توانید با شماره تماس 22339951 الی 3 تماس حاصل نمایید./

یکشنبه, 03 دی,1391

eshveh

با سلام خدمت خانم دکتر

اگر ممکن است شرایط ثبت نام در طرح سلولهای بنیادین پژوهشکده رویان را بگویید.
من حدود 17 سال است مبتلا به بیماری ام اس میباشم.

دوشنبه, 10 مهر,1391

hamid zarandouz

با سلام و عرض تشکر خدمت استاد خانم دکتر عرب و ممنون از راهنمایی شما.

دوشنبه, 10 مهر,1391

لیلا عرب

با سلام.
این دارو را نمی توان به عنوان درمان با سلول های بنیادی دانست .برای بهره بردن از اثرات سلول بنیادی آن هم در بیماری هائی که قبلا بی خطر بودن پیوند این سلول ها ثابت شده باید سلول ها را به صورت تازه و تحت شرایط استاندارد تهیه و تزریق کرد و به نظر می رسد این دارو بیشتر جنبه تجاری دارد. در مورد مطالعه در خصوص سلول بنیادی کتابی توسط پژوهشگاه رویان تالیف شده با نام سلول بنیادی به زبان ساده که می توانید با مراجعه به ساختمان اداری واحد بین الملل آن را تهیه کنید.

شنبه, 08 مهر,1391

hamid zarandouz

از دانشمندان عزیز خواهانم بجای تزریق سلولهای بنیادی میتوان از دارویی بنامMULTISTEM که خوراکی میباشد استفاده فرمایند.لطفا اساتید محترم بذل توجه فرمایند.ضمنا چون اطلاعات سلولهای بنیادی ناچیز میباشد ,ایکاش کتابی تهیه میکردید تا همه عزیزان بان دسترسی پیدا کنند.با تشکر از شما و همینطور استاد خانم دکتر لیلا عرب .

شنبه, 08 مهر,1391

hamid zarandouz

با تشکر فراوان وبامید درمانmultistem اگر اساتید محترم صلاح بدانند.

شنبه, 08 مهر,1391

لیلا عرب

با سپاس از دقت و توجه شما

جمعه, 07 مهر,1391

hamid zarandouz

بامید درمان کلیه بیماران لا علاج تووسطIPS وبا تشکر فراوان.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه