تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 خرداد 1393
منشایی غیر قابل انتظار برای بخش های مهم سیستم عصبی

  منشایی غیر قابل انتظار برای بخش های مهم سیستم عصبی

مطالعه ای جدید به وسیله دانشمندان سوئدی نشان می دهد که بخش پاراسمپاتیک سیستم عصبی به طریقه ای متفاوت از آن چه تصور می شد شکل می گیرد. این مطالعه در زمینه زیست شناسی تکوینی صورت گرفته است و نتایج به دست آمده از آن ممکن است منجر به درمان های پزشکی جدید برای اختلالات مادرزادی سیستم عصبی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،تقریبا همه عملکردهای بدن مانند عملکردهای عروق خونی، قلب، سیستم گوارشی و کبد به وسیله سیستم عصبی خود مختار و غیر ارادی کنترل می شود. در زمان استراحت بدن برای ذخیره سازی انرژی تنظیم شده است که به وسیله سیستم پاراسمپاتیک تنظیم می شود. یافته های اخیر نشان می دهد که بسیاری از انواع سلول های مهم بدن از جمله سلول های عصبی پاراسمپاتیک از سلول های پیش ساز اولیه ای منشا می گیرند که زمانی که جنین هنوز بسیار کوچک است فواصل کوتاهی را پیموده اند.

اما این مدل بسیاری در مورد بسیاری از اندام های بدن که نسبتا دیر و در زمانی که جنین بزرگ شده است شکل گرفته اند  و به وسیله سلول های شکل دهنده  نورون های  پاراسمپاتیک مزین شده اند صدق نمی کند.

این محققین سازه های سه بعدی از جنین های موش ایجاد کردند. این فرایند نشان داد که نورون های پاراسمپاتیک از سلول های گلیالی نابالغی تحت عنوان پیش سازهای سلول شوآن بوجود می آند که در امتداد اعصاب محیطی به اندام ها و بافت های مختلف بدن مهاجرت می کنند. این سلول های نابالغ دارای ویژگی های سلول های بنیادی هستند و ممکن است منشا چندین نوع سلول مختلف باشند. برای مثال، محققین همین مطالعه پیش از این نشان داده بودند که اغلب ملانوسیت های ما از این سلول های پیش ساز بوجود آمده اند.

این مطالعه روی اصول زیست شناسی تکوینی فوکوس کرده است  و بکارگیری سلول ها برای بازسازی بافتی را هدف قرار داده است. برخلاف سادگی، مهم بودن و زیبایی این اصول، هنوز این که چگونه تعداد این نورون های پاراسمپاتیک کنترل می شود و این که چرا فقط تعدادی از سلول ها از طریق اعصاب منتقل می شوند تا بخش های مهم سیستم عصبی را بسازند مشخص نشده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه