تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 خرداد 1393
گامی نزدیک تر به رمزگشایی ژنوم و درک چگونگی کنترل سرنوشت سلول های بنیادی جنینی

  گامی نزدیک تر به رمزگشایی ژنوم و درک چگونگی کنترل سرنوشت سلول های بنیادی جنینی

محققین دانشگاه منچستر یک شروع کننده مهم را شناسایی کرده اند که تعیین می کند که سلول ها چگونه هویت شان را تغییر می دهند و عملکردهای خاصی را به دست می آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه دانشمندان را یک گام به رمز گشایی ژنوم نزدیک تر کرده است. دانشمندان کشف کرده اند که چگونه سرنوشت سلول های بنیادی جنینی کنترل می شود و چطور این سلول های می توانند برای مطالعات آینده دستکاری شوند.

در واقع دانستن این که چگونه می توان این سلول ها را دستکاری کرد می تواند در زمینه طب ترمیمی بسیار راه گشا باشد.

محققین در این مطالعه روی بخشی از ژنوم سلولی فوکوس کردند که روی بیان یک ژن اثر می گذارد و به آن انهانسر می گویند. این انهانسر ها تبدیل کدهای موجود در DNA به اطلاعات مفید برای سلول را کنترل می کند و بلوک های ساختاری را برای تعیین ساختار و عملکرد سلولی ارائه می دهد. انهانسرهای مختلفی در سلول های مختلف فعال هستند که اجازه محصولات ژنی مختلفی را می دهند و در این مطالعه محققین چگونگی فعال شدن این انهانسرها را کشف کرده اند.

این پژوهشگران می گویند: بدن انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که از یک سلول ساده بوجود آمده است. برای گذار از این مرحله تک سلولی، سلول ها باید تقسیم شوند و هویت شان را تغییر دهند و عملکردهای ویژه ای را بدست آورند و همان طور که گفته شد شاید هیجان انگیز ترین حوزه در طب ترمیمی داشتن این توانایی در دستکاری سلول ها و سرنوشت آن ها است و برای این کار احتیاج به تکنیکی است که بتواند سلول های بنیادی را دستکاری کند.

یکی از موانع موجوددر زمینه طب ترمیمی این است که روش های موجود کارایی لازم را ندارند و این بدین دلیل است که درک اصولی که سرنوشت سلول ها را کنترل می کنند به خوبی شناخته نشده است.

این محققین بر این باورند که مطالعه آن ها در زمینه وجود انهانسرها و نقش آن ها می تواند به افزایش بازده طب ترمیمی موثر باشد و بتواند به دستکاری منطقی و کنترل شده سلول ها هم کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه