تاریخ انتشار: شنبه 31 خرداد 1393
باکتری های روده می توانند بقای سلول های بنیادی بعد از پیوند را پیش بینی کنند

  باکتری های روده می توانند بقای سلول های بنیادی بعد از پیوند را پیش بینی کنند

مطالعه ای جدید نشان می دهد که تنوع باکتریایی در مجرای گوارشی بیمارانی که پیوند سلول های بنیادی را دریافت کرده اند می تواند یک پیش بینی کننده مهم برای بقای این سلول ها بعد از پیوند باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، یک مجرای گوارشی سالم دارای جمعیت متوازنی از میکروارگانیزم ها(میکروبیوت) است که به هضم غذا و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. مطالعات قبلی نشان داده است که درمان  شدید برای افرادی که پیوند سلول های بنیادی را از یک اهداکننده سالم دریافت می کنند(پیوند سلولهای بنیادی آلوژن) می تواند بخش اعظمی از میکروبیوت روده ای دریافت کننده را تخریب کند و تنوع کلی آن را کاهش دهد. نشان داده شده است پراکنش میکروبیوت روده ای با عوارض بعد از پیوند مانند عفونت های جریان خون و بیماری پیوند علیه میزبان مرتبط است.

اگر چه ارتباط بین میکروبیوت روده ای و عوارض پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک پیش از این ثابت شده بود اما هنوز مشخص نشده بود که آیا این باکتری های روده ای در بیماران دریافت کننده پیوند می توانند بقای آن ها را پیش بینی کنند یا خیر.

این مطالعه ارتباط بالقوه ای را  بین پیوند، باکتری های روده ای و بقای کلی نشان می دهد. بدین منظور و برای کشف این ارتباط  محققین نمونه های مدفوع 80 بیمار که پیوند سلول های بنیادی را دریافت کرده بودند جمع آوری کردند و نمونه های DNAی باکتریایی هر کدام را توالی یابی کردند. نمونه ها طی هفت روز بعد از دریافت پیوند جمع آوری شد.

محققین نتایج حاصله را بر مبنای تنوع باکتریایی نمونه هایشان با هم مقایسه کردند و به سه دسته زیاد، متوسط و کم از نظر تنوع میکروبیوت طبقه بندی کردند. در زمان پیوند سلول های بنیادی، 34 بیمار دارای تنوع میکروبیوت کم بودند و 20 بیمار تنوع متوسط و 26 بیمار دارای تنوع بالا بودند. این آنالیزها تا سه سال یا زمان مرگ(در برخی) ادامه پیدا کرد.

به دنبال این آنالیزها محققین دریافتند که ارتباط بسیار قوی بین تنوع میکروبیوت بعد از پیوند و میزان بقا وجود دارد. به نحوی که بقای کلی برای گروه های با تنوع کم، متوسط و بالا برای تنوع باکتریایی به ترتیب 36، 60 و 67 درصد بود که رابطه معکوسی را نشان می دهد. در واقع به نظر می رسد که آن هایی که تنوع باکتریای کمی دارند تا بیش از پنج برابر بیشتر از افراد با تنوع بالا در خطر مرگ هستند. بنابراین یک استراتژی درمانی خوب می تواند یافتن راهی باشد که طی پیوند و تیمارهای بعد از آن کمترین میزان آسیب به فلور باکتریایی روده برسد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه