تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1393
احتمال نیاز به پیوند سلول های بنیادی برای هر فرد چقدر است؟

  احتمال نیاز به پیوند سلول های بنیادی برای هر فرد چقدر است؟

براساس آخرین مقالات منتشر شده، در آمریکا 1 نفر از 217 نفر در طول زندگیش به دلیل ابتلا به یکی از 80 نوع بیماری که با سلول های بنیادی مغز استخوان و یا خون بندناف قابل درمان است، به پیوند نیاز پیدا می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان خون بند ناف حاوی سلول های بنیادی است که می تواند برای نجات جان انسان ها مورد استفاده قرار گیرد. 

براساس آخرین مقالات منتشر شده، در آمریکا 1 نفر از 217 نفر در طول زندگیش به دلیل ابتلا به یکی از 80 نوع بیماری که با سلول های بنیادی مغز استخوان و یا خون بندناف قابل درمان است، به پیوند نیاز پیدا می کند.
بیمارانی که احتیاج به پیوند سلول های بنیادی دارند می توانند این سلول ها را از یکی از سه منبع مغز استخوان، خون در گردش و خون بند ناف به دست آورند.
دو منبع اول در بالغین سالم وجود دارد اما خون بند ناف را فقط می توان در زمان تولد به دست آورد و ذخیره نمود. 
پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف به بیماران در بدن فرد مریض در مقایسه با دو منبع دیگر سازش پذیری بیشتری وجود دارد.
با توجه به اینکه در سراسر جهان بیماران از اقلیت ها و نژادهای مختلفی هستند و از سوی دیگر یافتن یک دهنده مناسب سلول های بنیادی کار سختی است،  بنابراین تنوع و تعدد بالای ذخیره سازی و اهداکنندگان سلو لهای بنیادی خون بندناف می تواند منجر به غنی سازی بانک های سلولی و نجات جان تعدادبیشتری از بیماران شود.
پیوند سلول های بنیادی شانس ادامه زندگی را بالا برده است
آمار نشان می دهد در جامعه آمریکا تا سن 70 سالگی از هر 217 نفر یک نفر مورد سلول درمانی با استفاده از سلول های خون بند ناف قرار می گیرد. 
همچنین عنوان شده است که خون بندناف برای درمان کودکانی که دچار اختلالات عصبی مانند فلج مغزی هستند اثبات شده است. براساس آخرین مقالات منتشر شده، خون بندناف یک روش درمانی موثر برای درمان فلج مغزی است و  1 نفر از 303 کودک 8 ساله آمریکایی دچار فلج مغزی است.
از طرف دیگر آمار نشان می دهد که کودکان این شانس را دارند که سلول های بنیادی خون بند ناف را از دو منبع به دست آورند، این سلول ها یا از خود فرد به دست آمده(اوتولوگ) یا از خون بند ناف فرد دیگری(آلوژنیک) تامین می شود.
احتمال نیاز به پیوند سلول های بنیادی چقدر است؟
آمار نشان می دهد که از هر 5000 کودک یک نفر تا سن 20 سالگی مورد سلول درمانی استاندارد با سلول های اوتولوگ قرار می گیرد. از طرف دیگر به دلیل شیوع بیماری ها و اختلالات مختلفی مانند از دست رفتن شنوایی(یک نفر از هشت نفر در افراد 6تا 19 ساله)، اوتیسم(یک کودک از 68 نفر)، شیوع فلج مغزی(یک نفر از 300 نفر افراد بین پنج تا 10 سال در آمریکا)، فلج مغزی(یک نفر از 45 کودک نابالغ) و دیابت نوع یک(7/1 نفر از 1000نفر تا سن 19 سالگی) از پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف در مطالعات بالینی استفاده کرده اند.
هم چنین آمار نشان می دهدکه در جامعه آمریکا شانس این که افراد تا سن 20 سالگی پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک را دریافت کنند یک نفر از هر 2500 نفر است. در هند از هر 2000کودک، یک نفر به دلیل تالاسمی مورد سلول درمانی با سلول های بنیادی خون بند ناف آلوژنیک قرار می گیرد.
 در کشورهای دیگر نیز مطالعات بالینی با استفاده از این سلو لهای بنیادی آلوژنیک صورت گرفته است: در کره جنوبی از هر 500 کودک مبتلا به فلج مغزی یک نفر مورد سلول درمانی آلوژنیک قرار گرفته است. در چین این آمار برای دیابت نوع یک، 7/1 نفر از هر 1000نفر بوده است(از تولد تا 19 سالگی). علاوه براین آمار نشان می دهد که در کره جنوبی استفاده از این سلول ها برای درمان غضروف زانو در بزرگسالان مورد تصویب قرار گرفته است اما در آمریکا استفاده از این سلول ها در این مورد، در مرحله مطالعات بالینی است.
نیاز کشور به بانک  سلول های بنیادی خون بندناف
براساس آخرین آمار ، درحال حاضر 158 بانک عمومی در 36 کشور دنیا مشغول به کار هستند. همچنین با تلاش ویژه کشورها برای غنی سازی ذخایر سلولی خود،  176 بانک خصوصی خون بندناف در 51 کشور ایجاد شده  که به 37 کشور دیگر هم خدمات رسانی دارند.
میزان نمونه ذخیره شده در بانک های خصوصی 3 میلیون و 66هزار نمونه است که این تعداد حدودا 5 برابر ذخایر بانک عمومی است. در بانک های عمومی خون بندناف  در جهان 646 هزار نمونه تا کنون ذخیره شده است. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 29 مرداد,1393

الهام

سلام <br />در مورد پیوند در ایران و تعدادش اگه توضیح بدین ممنون میشم. چند درصد احتمال داره سلول های بنیادی فرد اهدا کننده مورد استفاده قرار بگیره؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه