تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1391
سرطان سینه اکثرا ژنتیکی است

  سرطان سینه اکثرا ژنتیکی است

یک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی تشخیص زود هنگام سرطان سینه را با فرهنگ عمومی مردم مرتبط دانست و گفت: خانم ها باید مرتب سینه های خود را معاینه کنند تا اگر توده ای در آن مشاهده شد در مرحله اولیه تشخیص داده شود.
امتیاز: Article Rating

دکتر حسن احسان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی که بیش از 45 سال در زمینه تشخیص سرطان ها فعالیت کرده است در گفتگو با "بنیان "گفت: تشخیص سرطان پستان 4 مرحله دارد. در مرحله اول شخص باید خودش اقدام به معاینه سینه ها کند. در مرحله بعد چنانچه احساس کرد در سینه اش توده ای وجود دارد باید سونوگرافی کند. اگر سونوگرافی هم مشکوک بود، باید سی تی اسکن انجام شود. در مرحله چهارم، اگر باز هم مشکوک بود باید MRI انجام شود. این روند برای تشخیص هر توده ای اعم از خوش خیم یا بد خیم در پستان ها باید انجام گیرد.

وی با بیان اینکه اگر تشخیص بر سرطان یا یک توده در سینه باشد باید از نسج پستان در اتاق عمل بیوپسی گرفته شود افزود: چنانچه توده بدخیم باشد ، سینه به طور کامل برداشته می شود و بعد بیمار باید تحت نظر قرار گیرد تا سنجیده شود آیا غدد لنفاوی زیر بغل درگیر شده و متاستاز داده یا خیر.  

دکتر احسان که حدود 45 سال است در بحث تشخیص سرطان سینه فعالیت دارد افزود: اگر غدد لنفاوی هم درگیر شده باشد باید این غدد هم برداشته شود. بعد از عمل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیمار صورت گیرد و سپس بعد از یک ماه سونوگرافی از کبد و سایر ارگان هایی که احتمال داده می شود ایجاد متاستاز کند صورت می گرید.

به گفته این متخصص رادیولوژی ، گاهی دیده می شود یک بیمار روستایی تا مرحله آخر پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه نمی کند و حتی هیچ معاینه شخصی هم انجام نمی دهد لذا فرهنگ سازی عمومی برای پیشگیری ، کنترل و تشخیص زودهنگام این بیماری ضرورت دارد.

دکتر احسانس عوامل ایجاد کننده سرطان سینه را نیز اکثرا ژنتیکی دانست و افزود: چنانچه در خانواده ای خواهر، مادر یا یکی از اقوام مبتلا به نوعی سرطان باشد در آن خانواده احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد و سایر علل به طور دقیق مشخص نشده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه