تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 تیر 1393
ممکن است سزارین موجب تغییرات اپی ژنتیک در سلو ل های بنیادی خون  شود

  ممکن است سزارین موجب تغییرات اپی ژنتیک در سلو ل های بنیادی خون شود

مطالعه جدید بوسیله انستیتو کارولینسکا نشان می دهد که روش زایمان می تواند روی سلول های بنیادی نوزاد تازه متولد شده تاثیر بگذارد. این یافته ها می تواند از این نظر جالب باشد که اطلاعاتی در مورد این که چرا افرادی که با سزارین متولد می شوند از نظر آماری بیشتر در خطر بیماری های ایمونولوژیک هستند ارائه می دهد. با این وجود، هنوز مشخص نیست که آن چه مکانیسم های اپی ژنتیک خوانده می شود موقتی است یا در تمام عمر باقی خواهد ماند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، زایمان از طریق سزارین انتخابی،  به شدت در سراسر جهان رو به افزایش است و شایع ترین نوع جراحی برای زنان بارور است. در بین افرادی که از طریق سزارین به دنیا آمده اند احتمال زیادی از خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع یک، چاقی و بیماری سلیاک مشاهده شده است. تاکنون دلیل این آمار جالب توجه مشخص نشده است.

مکانیسم های بیولوژیک که یک جنین یا نوزاد تازه متولد شده را مستعد ابتلا به بیماری های خاص در سنین بالا می کند، پیچیده هستند و به فاکتورهای ژنتیکی و محیطی طی سال های شکل گیری بستگی دارند.

در این مطالعه محققین به روشی که نوزاد از طریق آن متولد می شود توجه کردند و اثر آن را در سطح سلولی و به صورت تغییرات اپی ژنتیکی DNA مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه محققین تغییرات اپی ژنتیک در سلول های بنیادی گرفته شده از خون بند ناف را بررسی کردند. آنالیزهای اپی ژنتیکی کلی روی 43 نوزاد صورت گرفت که 18 نفر از آن ها طریق سزارین بدنیا آمده بودند. در نهایت DNAی مربوط به 12 نوزاد که شش نفر از ان ها سزارینی بودند برای لوکوس های خاصی آنالیز شدند. نتایج نشان داد که تفاوت های اپی ژنتیکی خاص بین گروه ها، تقریبا در 350 ناحیه DNA وجود دارد که اغلب شامل ژن هایی است که در فرایندهای کنترل کننده متابولیسم و سیستم ایمنی دخالت دارند.

طی زایمان واژنی(طبیعی)، جنین در معرض سطوح بالایی از استرس قرار دارد که به طریقی مثبت نوزاد متولد نشده را برای دنیای خارج از رحم آماده می کند. این فرایند فعال سازی  سیستم دفاعی جنین زمانی که زایمان به صورت سزارین اتفاق می افتد صورت نمی گیرد که می تواند یک دلیل احتمالی برای تفاوت های ژنتیکی بین گروه ها باشد.

با توجه به این مطالعه جدید، محققین امیدوارند بتوانند اطلاعات جدیدی را به دانسته هایشان در مورد اثر سزارین بر بیان ژنی در سلول های بنیادی خون و عملکرد سیستم  دفاعی در مراحل بعدی زندگی اضافه کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه