تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 مرداد 1393
میکروRNAی124(miR-124) موجب افزایش تمایز عصبی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان می شود

  میکروRNAی124(miR-124) موجب افزایش تمایز عصبی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان می شود

میکروRNAها نقش تنظیمی مهمی را در خود نوزایی و تمایز سلول های بنیادی ایفا می کنند. محققین چینی در دانشگاه پزشکی چین روی اثرات افزایش بیان miRNA روی تمایز عصبی سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان به نورون فوکوس کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، در این مطالعه، محققین تکنولوژی GeneChip را برای آنالیز بیان miRNAها در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان، سلول های بنیادی عصبی و نوورن ها استفاده کردند. آن ها یک وکتور لنتی ویروسی افزایش بیان دهنده miR-124 را طراحی کردند و آن را  به سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان ترانسفکت کردند.

نتایج نشان داد که سطح بیان درون سلولی مارکرهای اولیه عصبی بتا-III توبولین و پروتئین -2 وابسته به میکروتوبول به طور معناداری افزایش می یابد و میزان آپوپتوز نیز در این سلول های ترانسفکت شده کاهش می یابد.

بعد از این که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان که با miR-124 ترانسفکت شده بودند به نخاع آسیب دیده رت ها تزریق شدند، شمار بسیار زیادی از سلول هایی که برای مارکر عصبی نوروفیلامنت-200 مثبت بودند در ناحیه پیوند مشاهده شدند. هم چنین نتایج نشان داد که عملکرد حرکتی پای عقبی این رت ها که دارای آسیب نخاعی بودند نیز بهبود یافت.

به طور کلی این نتایج پیشنهاد می کند که miR-124 نقش بسیار مهمی را در تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان به نورون ها ایفا می کنند و استراتژی جدیدی را برای تقویت کارایی درمانی پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان برای آسیب نخاعی ارائه می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه