تاریخ انتشار: جمعه 31 مرداد 1393
چگونگی درمان سرطان مغز براساس نتایج آزمایش ژنتیک

  چگونگی درمان سرطان مغز براساس نتایج آزمایش ژنتیک

محققان امریکایی با کشف مارکرهای ژنتیکی که در نواحی خاصی از ژنوم به نام junk DNA وجود دارند، روش جدیدی را برای تشخیص سرطان مغز یافته اند .
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های گروه امریکایی که اخیرا در Oncotarget به چاپ رسیده است می تواند روشی را که پزشکان برای درمان سرطان های مغز در پیش می گیرند متحول کند. سرطان مغز دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در کودکان است. د رسال 2013، 70000 مورد جدید سرطان مغز در امریکا تشخیص داده شده است. تنها حدود یک سوم از این موارد بدخیم هستند. زمانی که بیماران علایم تومور مغزی را نشان می دهند برای آگاهی از محل تومور MRI انجام می شود اما این روش برای مشخص کردن بدخیم بودن یا خوش خیم بودن تومور کافی نیست. نمونه برداری پرهزینه و خطرناک است به طوری که 1% از بیماران هنگام نمونه برداری می میرند و 7% دچار آسیب های نورولوژیکی  می شوند.  محققان می گویند با یک آزمایش ساده خون  که برای تعیین مارکرهای ژنتیکی  انجام می شود می توان هزینه ها را کم کرد و مانع از مرگ بیماران شد. با توجه به نتیجه این نوع آزمایشات بیمارانی که سرطان آن ها تهاجمی نیست نیازی به نمونه برداری ندارند.
 ریزماهواره ها یا Microsatellite ها تا مدت ها به عنوان قطعات بی مصرف DNA یا junk DNA  شناخته می شدند  و شامل یک میلیون توالی تکراری در ژنوم انسان هستند.  آن ها در شناسایی بیماری های نادر مانند هانتیگتون و سندرم X شکننده به کار می روند.  تکنیکی موسوم به next-generation genome sequencing به محققان اجازه می دهد تا مارکرهای بیشتری را برای بیماری های دیگری نظیر سرطان و اوتیسم پیدا کنند. دراین مطالعه  از نمونه های خون برای تعیین توالی DNA استفاده شده است.  با آنالیز ریزماهواره ها مشخص شده است بیماران در مراحل مختلف glioma قابل شناسایی هستند و دارای مارکرهایی برای این بیماری می باشند. این اطلاعات بیان می کند امکان انجام آزمایش ساده خون  برای کمک به شناسایی بیماران دچار درجات مختلف سرطان مغز، وجود دارد در این صورت نمونه برداری های تهاجمی و بی نتیجه کاهش می یابند. به عقیده محققان این روش تشخیص بر اساس ریزماهواره ها برای بسیاری از سرطان های دیگر و بیماری ها می تواند کاربرد داشته باشد. این امیدواری وجود دارد که با ادامه مطالعه  مارکرهای بیشتر و اهداف جدیدی برای داروها شناسایی شوند. آزمایش خونی که می تواند برای تفکیک تومورهای بدخیم از انواع خوش خیم قابل اعتماد باشد می تواند از نمونه بردای های غیر ضروری که توام  با هزینه و ریسک زیاد برای بیماراست جلوگیری نماید.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه