تاریخ انتشار: شنبه 01 شهریور 1393
محققین مکانیسمی را شناسایی کرده اند که پیشرفت سلول های غیرطبیعی به سرطان را متوقف می کند

  محققین مکانیسمی را شناسایی کرده اند که پیشرفت سلول های غیرطبیعی به سرطان را متوقف می کند

محققین دانشگاه بوستون گزارش کرده اند که یک مسیر سرکوب کننده توموری به نام مسیرHippo مسئول حس کردن تعداد کروموزوم های غیرطبیعی در سلول و شروع مهار چرخه سلولی است و در نتیجه پیشرفت به سرطان را مهار می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازSciencedaily، اگرچه ارتباط بین سلول های غیرطبیعی و مسیرهای سرکوب کننده توموری که به وسیله ژن p53 وساطت می شود به خوبی ثابت شده است اما گام های اصلی در این ارتباط به خوبی درک نشده است.

سلول های طبیعی انسان دارای 23 جفت کروموزوم هستند که این تعداد در زمان تقسیم سلولی دو برابر می شود. از طرفی گهگاهی در زمان تقسیم سلولی اشتباهاتی اتفاق می افتد که مانع از تقسیم مناسب و صحیح می شود و در نتیجه سلول های غول پیکری با تعداد کروموزوم دو برابر ایجاد می شود که به آن ها سلول های تتراپلوئید می گویند. به طور طبیعی مسیرهای وابسته به p53 مانع از تکثیر این سلول های تتراپلوئید می شوند. این پاسخ بسیار مهم است زیرا این سلول های تتراپلوئید که تشخیص داده نمی شوند می توانند منجر به ایجاد سرطان گردند. مطالعات اخیر پیشنهاد می کند که بیش از 40درصد تومورهای جامد طی تکوینشان از یک مرحله تتراپلوئیدی عبور می کنند. بنابراین علاقه زیادی وجود دارد که دریابیم که یک سلول چگونه می فهمد که یک ترکیب تتراپلوئید کروموزومی دارد و چه چیزی برای سرکوب تومور لازم است.

با استفاده از تکنیک غربالگری ژنومی، محققین به صورت سیستمیک تقریبا همه ژن ها را از سلول های تتراپلوئید استخراج  کردند تا ببینند که کدام یک از آن ها برای مهار تکثیر مهم هستندو آن ها دریافتند زمانی که یک ژن خاص به نام LATS2 حذف می شود مانع از این می شود که سلول های تتراپلوئید تکثیر را از سر بگیرند و بنابراین نشان دادند که ژن LATS2 یک ژن فرادست است که مسئول توقف تقسیم سلول های غیرطبیعی است. ژن LATS2 به دلیل فعال کردن مسیر سرکوب کننده توموری Hippo شناخته شده است که مسیر مشابه ای است که  بدن ما برای تضمین این مطلب که ارگان های حیاتی رشد کنترل نشده نداشته باشند استفاده می کند. اینک محققین نشان داده اند که مسیر Hippo مسیری را ارائه می دهد که مانع از تکثیر سلول های تتراپلوئیدی و ایجاد تومور می شود.

اگرچه مطالعات بیشتری لازم است تا نقش دقیق این مسیر را شفاف سازی کند اما این کار ممکن است به ایجاد درمان های جدید که سلول های توموری با تعدادی کروموزوم غیر طبیعی را هدف قرار می دهند کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه