تاریخ انتشار: شنبه 01 شهریور 1393
محققین یک الگوریتم کامپیوتری را برای مهندسی بافت و سلول و هدایت سلول های بنیادی در جهت دلخواه، طراحی کرده اند

  محققین یک الگوریتم کامپیوتری را برای مهندسی بافت و سلول و هدایت سلول های بنیادی در جهت دلخواه، طراحی کرده اند

محققین دانشگاه بوستون یک الگوریتم کامپیوتری به نام CellNet را ایجاد کرده اند که به عنوان یک راهنما برای مهندسی بافت و سلول عمل می کند تا تضمین کند که سلول های مهندسی شده در آزمایشگاه دارای ویژگی های دلخواه مانند سلول های بدن هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net،  الگوریتم CallNet و کاربردهای آن برای سلول های بنیادی در دو مقاله پشت سر هم در ژورنال Cell به چاپ رسیده است. محققین در سراسر دنیا به دنبال کشت سلول های بنیادی پرتوان  و تبدیل آن ها به انواع سلول های تخصص یافته برای استفاده های بالینی و تحقیقاتی هستند. استفاده از CallNet به عنوان یک منبع اینترنتی در دسترس برای محققین می تواند تضمین کننده کیفیت کار آن ها باشد. به عنوان یک مثال، استفاده از CallNet در یک مطالعه نتیجه غیر قابل انتظاری داشت و نشان داد که سلول های پوستی می توانند به سلول های روده ای تبدیل شوند و این مساله می تواند منجر به بهبود کولیت در مدل های موشی شود.

امروزه هیچ ابزار سیستمیکی برای ارزیابی راحت و بی دردسر در مهندسی سلولی وجود ندارد که تعیین کند که چگونه سلول های ایجاد شده در پتری دیش ها می توانند شبیه بافت های طبیعی بدن باشند.

برنامه CallNet برای ارزیابی کیفیت سلول های مهندسی شده و شناسایی راه هایی برای بهبود عملکردی آن ها ایجاد شده است. برنامه CallNet شبکه های زیستی را برای کشف شبکه های پیچیده ژنی که در مهندسی سلول خاموش و روشن می شوند و به عنوان شبکه تنظیمی ژن های سلولی یا GRN شناخته می شوند به کار می برد. یا استفاده از این برنامه محققین قادر به ارزیابی موارد زیر خواهند بود:

  • کیفیت سلول های بنیادی پرتوان القا شده که بوسیله بازبرنامه ریزی سلول های خونی و پوستی ایجاد شده اند
  • کیفیت سلول های تخصص یافته مانند سلول های کبدی، قلبی، عضلانی و ... که از سلول های iPS یا سلول های بنیادی جنینی ایجاد شده اند.
  • کیفیت سلول های تخصص یافته ایجاد شده از سلول های تخصص یافته دیگر مانند سلول های کبدی که به طور مستقیم از سلول های پوستی ایجاد شده اند

بنابراین با توجه به آن چه گفته شد CallNet می تواند ابزاری قوی برای ایجاد سلول های مهندسی شده مورد نظر در کاربردهای پزشکی خاص باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه