تاریخ انتشار: یکشنبه 02 شهریور 1393
محققین مسیر سیگنالینگ حیاتی را کشف کرده اند که به تولید سلول های بنیادی خون ساز کمک می کند

  محققین مسیر سیگنالینگ حیاتی را کشف کرده اند که به تولید سلول های بنیادی خون ساز کمک می کند

سلول های بنیادی خون ساز توانایی ایجاد انواع سلول های خونی را دارا هستند اما تکوین و چگونگی تعیین سرنوشت آن ها همواره به صورت یک راز بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کالیفرنیا به یک مسیر سیگنالینگ حیاتی و نقش پروتئین های کلیدی اشاره داشته اند که ممکن است راهی را که سلول های بنیادی خون ساز از پیش­سازهای پرتوان انسانی ایجاد می شوند، روشن سازد. محققین در این مطالعه روی مسیر سیگنالینگ Notch فوکوس کرده اند که نقش حیاتی در تکوین سلول های بنیادی خون ساز در مهره داران دارد. دکتر Traver و همکاران نشان داده اند که سیگنال Notch ار سلول های صادر کننده در سومایت ها به سلول های پیش ساز سلول های بنیادی خون ساز منتقل می شوند. سومایت ها بافت های جنینی هستند که در نهایت ساختارهای غالب بدنی مانند اسکلت، عضلات و بافت های پیوندی را بوجود می آورند. نکته جالب تر آن که آن ها دریافته اند که پروتئین هایJAM که نقش حیاتی در اتصالات محکم سلول های اندوتلیالی دارند و مانع از نشت خون می شوند، میانجی های کلیدی در سیگنالینگ Notch هستند. زمانی که عملکرد پروتئین های JAM را در گورخرماهی مختل کردند، سیگنالینگ Notch و سلول های بنیادی خون ساز نیز از دست رفتند و زمانی که آن ها به طریقی دیگر سیگنالینگ Notch را تشدید کردند مشاهده کردند که تکوین و تولید سلول های بنیادی خون ساز از سر گرفته شد.

از طرفی این مطالعه نشان می دهد که روش هایی که قصد ایجاد سلول های بنیادی خون ساز را از سلول های بنیادی پرتوان القایی دارند باید روی مسیر سیگنالینگ Notch  در مراحل اولیه تر تکوین این سلول ها فوکوس کنند. هم چنیین این مطالعه نشان داد که پروتئین های JAM به عنوان یک کو-رسپتور برای مسیرNotch عمل می کنند و برای حفظ تماس نزدیک بین سلول های صادر کننده و دریافت کننده سیگنال و فعال سازی قوی تر Notch در سلول های پیش ساز سلول های بنیادی خون ساز ضروری هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه