تاریخ انتشار: یکشنبه 02 شهریور 1393
موفقیت 70 درصدی استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های خونی
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان خبر داد:

  موفقیت 70 درصدی استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های خونی

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: یکی از بهترین راه‌های درمان بیماری‌های خونی، استفاده از سلول‌های بنیادی است که تاکنون میزان موفقیت این روش 70 درصد بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی در سمینار «سلول‌های بنیادی؛ کاربرد، پتانسیل‌ها و چشم‌اندازها» که در سالن همایش مرکز آموزشی- درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: استفاده از سلول‌های بنیادی، انقلاب جدیدی در علوم پزشکی ایجاد کرده است و زمینه درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله کم‌خونی، سرطان خون و تالاسمی که حیات را تهدید می‌کند، فراهم شده و مطالعاتی نیز در زمینه درمان بیماری‌هایی همون دیابت، فلج اطفال و بیماری‌های کبدی آغاز شده است.

وی از شروع خدمات کشت غضروف و تزریق سلول‌های مزانشیم برای درمان ضایعات مفصلی در این شرکت خبر داد و افزود: با توجه به پتانسیل موجود، تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر ذخیره‌سازی خون بند ناف، خدمات جدیدی را ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از فعالیت 23 نمایندگی بانک خون بند ناف کودک در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: این مراکز، خون بند ناف را با رعایت تمام موازین بهداشتی جمع‌آوری کرده و برای نگهداری به شرکت انتقال می‌دهند. در این شرکت این خون‌ها در دمای منفی 196 درجه نگهداری می‌شوند و بهترین زمان استفاده از آن‌ها نیز پنج تا هفت سال اول است، البته می‌توان این خون‌ها را تا 15 الی 20 سال نیز نگهداری کرد.

ضرابی اضافه کرد: شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به‌ عنوان تنها مرکز خصوصی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در کشور، تاکنون نزدیک به 30 هزار نمونه کاملا مطابق با استانداردهای جهانی ذخیره کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی درباره چشم‌انداز آتی فعالیت‌های این شرکت گفت: قدم مهم و موثری که امسال برمی‌داریم، عضویت در شبکه‌های جهانی به خصوص NET CORD است تا به این صورت امکان تبادل نمونه‌ها فراهم شود و بتوانیم علاوه بر وارد کردن نمونه خون‌های مورد نیاز از سایر کشورها، برای ارسال نمونه‌های ذخیره شده به افراد نیازمند در کشورهای دیگر نیز اقدام کنیم.

ضرابی، گسترش نمایندگی این شرکت در کشورهای همسایه را جزء اولویت‌های کاری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نمایندگی شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در کردستان عراق فعالیت دارد و ایجاد نمایندگی در کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، امارات و عمان در اولویت کاری شرکت قرار دارد. همچنین در مورد اتباع خارجی که در کشورمان زایمان می کنند در صورت علاقه‌مندی، عمل ذخیره سازی در بانک خون بند ناف رویان انجام می‌گیرد.

وی هزینه نگهداری خون بند ناف را سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: ما در شرکت دو نوع بانک عمومی و خصوصی داریم که در نوع اول هزینه‌ای از اهداکننده خون دریافت نمی‌شود، اما در نوع دوم هزینه جمع‌آوری و ذخیره اولیه با آزمایش ژنتیکی 20 میلیون ریال است و سالانه یک میلیون ریال بابت شارژ اخذ می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه تا کنون در سطح کشور 30 پیوند با استفاده از خون بند ناف در کشور انجام گرفته است که پنج مورد از ذخایر بانک خون ناف رویان است، خاطرنشان کرد: مشکل ما در حال حاضر تعداد کم مراکز پیوند است که آن‌ها هم تنها پیوند مغز استخوان انجام می‌دهند و تمایل چندانی برای استفاده از سلول‌های بنیادی ندارند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز بر اهمیت استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها تاکید کرد و گفت: تاکنون در کشور ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی علی‌رغم تلاش‌های انجام گرفته خوب جا نیفتاده است و شواهد نشان می‌دهد مردم نسبت به ارزش این کار آگاهی کمی دارند.

دکتر رامز نصیری صالح، تعداد تولد نوزاد زنده استان اردبیل در سال 1392 را 22 هزار و 495 نوزاد اعلام کرد و افزود: از این تعداد تنها 80 زوج، برای ذخیره خون بند ناف کودک خود متقاضی شده‌اند که این نشان می‌دهد هنوز این موضوع برای مردم مبهم و نا شناخته باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف، سلول‌های بنیادی و درمان بیماری‌های ارتوپدی، قلبی و پوستی از جمله محورهای سمینار «سلول‌های بنیادی؛ کاربرد، پتانسیل‌ها و چشم‌اندازها» بوده است.

در ادامه این سمینار در خصوص سلول‌های بنیادی و مزایای خون بند ناف، روند ذخیره سازی خون بند ناف، سیستم مدیریت کیفیت جامع در بانک خون بند ناف، کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های خونی و سرطان، ارتوپدی، قلب، سلول درمانی پوست و اخلاق پزشکی توسط متخصصان امر مباحثی مطرح و به سوال شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه