تاریخ انتشار: دوشنبه 03 شهریور 1393
آنزیمی که می تواند در درمان سرطان مغز مورد هدف قرار داده شود

محققان به تازگی توانسته اند ترکیبی بسازند که سلول ها سرطان مغز را هدف قرار می دهد و مهار کننده ای برای آنزیم neuraminidase است.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان توانسته اند برای اولین بار مهارکننده ای بسازند که از فعالیت آنزیمی به نام neuraminidase جلوگیری می کند. ویروس آنفولانزا  با مکانیسم مشابهی هنگام ایجاد عفونت از این آنزیم  استفاده می کند اما  سلول های انسانی اشکال خاصی از این آنزیم را دارند که در بسیاری از فرایندهای زیستی از آن استفاده می کنند. محققان کانادایی و ایتالیایی ترکیبی را  ساخته اند که یک آنزیم اختصاصی بیش از حد بیان شده در سرطان های خاصی را مورد هدف قرار می دهد و فعالیت ترکیب فوق  را درسلول های تومور مغزی آزمایش کرده اند. این مطالعه برای اولین بار نشان داده است یک مهارکننده انتخابی neuraminidase می تواند بر روی سلول های سرطانی انسان موثر باشد. آن ها نشان داده اند neuraminidase ها به مقدار زیاد در سلول های نوعی تومورمغزی به نام glioblastoma بیان می شوند. در مطالعه جدید مشخص شده است که مهارکننده ای که توسط پژوهشگران ساخته شده  است توانسته است باعث تبدیل  سلول های بنیادی سرطان glioblastoma به سلول های طبیعی شود. محققان معتقدند این نوع سلول های بنیادی که درون تومورها یافت می شوند عامل رشد سرطان می باشند. این ترکیب موجب توقف رشد سلول ها نیز شده است. این یافته ها نشان می دهد ازاین مکانیسم می توان درابداع روش های درمانی سود جست. نتایج این مطالعه در مجله Nature نیز ارائه شده است.  محققان می گویند این ترکیب هنوز دارو محسوب نمی شود  و تایید مهار موفقیت آمیز آنزیم neuraminidase توسط آن تنها اولین مرحله در تعیین پتانسیل درمانی آن است. اما درشکل کنونی، ترکیب نمی تواند به عنوان دارو استفاده شود. زیرا برای گذشتن از سد خونی در برگیرنده مغز  یا blood-brain barrier  طراحی نشده است و به راحتی نمی تواند به سلول های هدف  برسد.
محققان می گویند در انسان چهار شکل(isoenzyme) مختلف از آنزیم neuraminidase وجود دارد و هدف قرار دادن انتخابی شکلی از این آنزیم که در سرطان نقش دارد مهم است زیرا مهار دیگر اشکال آنزیم می تواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد، آن ها در حال انجام آزمایشات بیشتر بر روی این ترکیب هستند.